Buddha

Giant makuuasentoon Buddha patsas Lounais Japanissa kitistä puhdas jälleen
January 8, 2020

Buddha

Wikipedia-valinta

Buddha

Istuva Buddha, kiinalaisesta Tang-dynastiasta, Hebein maakunnasta, n. 650 CE. Buddhalaisuus Kiinassa on Mahayana-perinnettä, ja suositut koulut ovat nykyään puhdas maa ja Zen.

Buddhalaisuudessa buddha (sanskritin बुद्) on mikä tahansa olento, joka on herännyt (valaistunut), on pysyvästi voittanut ahneuden, vihan ja tietämättömyyden, ja on saavuttanut täydellisen vapautumisen kärsimyksestä. Buddhalaiset pitävät valaistumista, jota kutsutaan myös nirvanaksi (Pali nibbana), joka on onnellisuuden korkein muoto. Siddhartha Gautama (Pali Siddhattha Gautama), historiallinen perustaja buddhalaisuus, kutsutaan usein ”Buddha”, tai ”Buddha”. Sana buddha tarkoittaa kirjaimellisesti ”herännyt” tai ”sitä, joka on tullut tietoiseksi”. Se on sanskritin juuribudhin entinen partisiippi, joka tarkoittaa ”herättää”, ”tietää” tai ”tulla tietoiseksi”. Buddha otsikko voidaan kääntää ”Herännyt yksi”.

Buddhan opetuksia kutsutaan dharmaksi (Pali: Dhamma). Dharma opettaa, että kaikki kärsimykset johtuvat kiintymyksestä, erityisesti kiintymyksestä maallisiin toiveisiin. Nirvana saavutetaan oppimalla saavuttamaan mielenrauha voittamalla sitoutumisensa erilaisiin aineellisiin esineisiin ja emotionaalisiin toiveisiin, kuten kateuteen, ahneuteen, himoon ja ylpeyteen.

Yleinen väärinkäsitys pitää Buddhaa buddhalaisena vastineena ”Jumalalle”; Buddhalaisuus on kuitenkin ei-teistinen (eli yleensä se ei opeta olemassaoloa ylin luojajumala (katso Jumala buddhalaisuudessa) tai riippuu ylimmästä olento valaistumisen; Buddha on opas ja opettaja, joka osoittaa tietä nirvana). Termin ”Jumala” yleisesti hyväksytty määritelmä kuvaa olentoa, joka ei ainoastaan sääntöjen vaan itse luonut maailmankaikkeuden (katso alkuperä uskomus). Buddha ja buddhalaiset kiistävät tällaiset ajatukset ja käsitykset monissa buddhalaisissa diskursseissa. Buddhalaisuudessa maailmankaikkeuden korkein alkuperä ja luoja ei ole jumala, vaan Avidya (tietämättömyys). Buddhalaiset yrittävät hälventää tämän pimeyden jatkuvan käytännön, myötätuntoa ja viisautta (tunnetaan prajna).

Pali Canonissa termi 'buddha' viittaa keneen tahansa, joka on itse valaistunut (eli herännyt totuuteen tai dharmaan) ilman opettajaa osoittamaan dharmaa aikana, jolloin maailmassa ei ole olemassa opetuksia neljästä jalosta totuudesta tai kahdeksankertaisesta polusta.

Yleensä buddhalaiset eivät pidä Siddhartha Gautama oli ainoa buddha. Pali Canon viittaa Gautama Buddha ainakin kerran 28. Buddha (ks. Luettelo 28 Buddha). Yleinen buddhalainen usko on, että seuraava Buddha on yksi nimeltä Maitreya (Pali: Metteyya).

Buddhalaisuus opettaa, että kuka tahansa voi herätä ja kokea nirvana. Theravada buddhalaisuus opettaa, että yksi ei tarvitse tulla Buddha herätä ja kokea nirvana, koska Arahantin (sanskritin: Arhat) on myös näitä ominaisuuksia. Jotkut buddhalaiset tekstit (esim Lotus Sutra) viittaavat siihen, että kaikki olennot tulee Buddha jossain vaiheessa.

Tyypit Buddha

Pali Canonissa pidetään kahdenlaisia buddha: samyaksambuddhas (Pali: sammasambuddhas) ja pratyekabuddhas (Pali: paccekabuddhas).

1. Samyaksambuddhas saavuttaa Buddhahood, sitten päättää opettaa muille totuuden he ovat löytäneet. Ne johtavat muut heräämään opettamalla dharmaa aikana tai maailmassa, jossa se on unohdettu tai jota ei ole aiemmin opetettu. Siddhartha Gautama pidetään samyaksambuddha. (Katso myös luettelo 28 Buddhasta (jotka kaikki ovat samyaksambuddhia).)

2. Pratyekabuddhas, joskus kutsutaan ”hiljainen Buddha”) ovat samanlaisia kuin samyaksambuddhas, koska ne saavuttavat nirvanan ja hankkivat samat valtuudet kuin samyaksambuddha, mutta eivät halua opettaa, mitä he ovat löytäneet. Niitä pidetään toiseksi samyaksambuddhas henkisessä kehityksessä. He määräytyvät toisiin; heidän kehotuksensa koskee vain hyvää ja kunnollista käyttäytymistä (abhisamācārikasikkhā). Joissain teksteissä pratyekabuddhia kuvataan niiksi, jotka ymmärtävät dharmaa omilla ponnisteluillaan, mutta eivät saa kaikkitietoa eivätkä hallitse ”hedelmiä” (phalesu vasībhāvam).

Samyaksambuddhan opetuslapsi on nimeltään savaka (”kuulija” tai ”seuraaja”) tai kerran valaistunut, arahantti. Näillä termeillä on hieman vaihtelevia merkityksiä, mutta niitä voidaan käyttää valaistuneen opetuslapsen kuvaamiseen. Anubuddha on harvoin käytetty termi, mutta sitä käytettiin Buddha Khuddakapatha viitata niihin, jotka tulevat Buddhan jälkeen opetusta. Valaistunut opetuslapset saavuttavat nirvana ja parinirvana kuin kahdenlaisia Buddha tehdä. Arahant on yleisimmin käytetty termi.

Yksi 1100-luvun Theravadin-kommentti käyttää termiä 'savakabuddha' valaistuneen opetuslapsen kuvaamiseen. Tämän kirjoituksen mukaan on olemassa kolmenlaisia buddhalaisia. Tässä tapauksessa sanan buddha (joka löytää dharman ilman opettajaa) merkityksen yhteistä määritelmää ei kuitenkaan enää sovelleta. Valtavirran Theravadinin ja Mahayanan kirjoitukset eivät tunnista tätä termiä ja toteavat, että on olemassa vain kahdenlaisia Buddhia.

Buddhan ominaisuudet

Yhdeksän ominaisuutta

Buddhalaiset mietiskelivät (tai pohtimaan) Buddhaa, jolla on yhdeksän ominaisuutta:

”Siunattu on:

arvokkaaksi

täysin itsevalistuneena

pysyy täydellisessä tietämyksessä

hyvin mennyt

vertaansa vailla maailman tunteja

vertaansa vailla johtaja henkilöiden kesytetty

jumalien ja ihmisten opettaja

Valaistunut

Siunattu tai onnekas.

Nämä ominaisuudet mainitaan usein Pali Canonissa, ja niitä laulataan päivittäin monissa buddhalaisissa luostareissa.

Hengelliset toteutukset

Kaikki buddhalaiset perinteet pitävät, että Buddha on täysin puhdistanut mielensä ahneudesta, vastenmielisyydestä ja tietämättömyydestä, ja että hän ei enää sido Samsara. Buddha on täysin herännyt ja on ymmärtänyt perimmäisen totuuden, elämän ei-dualistisen luonteen ja siten päättänyt (itselleen) kärsimyksen, jota heräämättömät ihmiset kokevat elämässä.

Buddhan luonne

Eri buddhalaiskouluissa on joitakin vaihtelevia tulkintoja Buddhan luonteesta (katso alla).

Pali Canon: Buddha oli ihminen

Vuodesta Pali Canon syntyy sitä mieltä, että Buddha oli ihminen, jolla on suurin psyykkinen voimia (Kevatta Sutta). Buddhan ruumis ja mieli (viisi khandhaa) ovat pysyviä ja muuttuvia, aivan kuten tavallisten ihmisten ruumis ja mieli. Buddha kuitenkin tunnustaa dharman muuttumattoman luonteen, joka on ikuinen periaate ja ehdoton ja ajaton ilmiö. Tämä näkemys on yleinen Theravadan koulussa ja muissa varhaisissa buddhalaisissa kouluissa.

Ikuinen Buddha Mahayanassa buddhalaisuus

Jotkut Mahayanan buddhalaisuuden koulut uskovat, että Buddha ei ole enää pohjimmiltaan ihminen, vaan siitä on tullut eri järjestyksessä oleva olento ja että hänen perimmäinen transsendentaalinen ”kehon/mielen” tilassa Dharmakaya, hänellä on ikuinen ja ääretön elämä ja hänellä on suuria ja mittaamattomia ominaisuuksia. Mahaparinirvana Sutra Buddha julistaa: ”Nirvanan sanotaan olevan ikuisesti pysyvää. Tathagata [Buddha] on myös ikuinen, muuttumaton.” Tämä on erityisen tärkeä metafyysinen ja soteriologinen oppi Lotus Sutra ja Tathagatagarbha Sutra. Tathagatagarbha Sutrain mukaan Buddhan ikuisuuden tunnistamattomuus ja - vielä pahempaa - tämän ikuisuuden suora kieltäminen katsotaan suureksi esteeksi täydellisen heräämisen saavuttamiselle (bodhi).

Buddhat ovat usein edustettuina patsaiden ja maalausten muodossa. Yleisesti nähtyjä malleja ovat:

Istuva Buddha

makuuasentoon Buddha

Pysyvä Buddha

Hotei, lihavia, Laughing Buddha, yleensä nähdään Kiinassa (Tämä luku uskotaan olevan edustus keskiaikainen kiinalainen munkki, joka liittyy Maitreya, tulevaisuuden Buddha, ja siksi teknisesti ei Buddha kuva.)

Emociated Buddha, joka osoittaa Siddhartha Gautama aikana hänen äärimmäinen askeettinen käytännössä nälkään.

Sateen vaativa Buddha-patsas on Laosissa yleinen asenne.

Merkintöjä

Useimmat Buddhan kuvaukset sisältävät tietyn määrän merkintöjä, joita pidetään hänen valaistumisensa merkkeinä. Nämä merkit vaihtelevat alueellisesti, mutta kaksi ovat yleisiä:

kohouma pään yläosassa (mikä merkitsee erinomaista henkistä voimakkuutta)

pitkät korvatulpat (mikä merkitsee erinomaista käsitystä)

Pali Canonissa mainitaan usein luettelo 32 Buddhan fyysisestä merkistä.

Käsin eleet

Näiden patsaiden asennot ja käsieleet, jotka tunnetaan vastaavasti asanoina ja mudraina, ovat merkittäviä niiden kokonaismerkitykselle. Tiettyjen mudran tai asanan suosio on yleensä aluekohtaista, kuten Vajra (tai Chi Ken-in) mudra, joka on suosittu Japanissa ja Koreassa, mutta harvoin Intiassa. Toiset ovat yleisempiä; esimerkiksi Varada (toivomuksen myöntäminen) mudra on yleinen Buddhan pysyvien patsaiden joukossa, varsinkin kun se yhdistetään Abhayan (Pelottomuus ja suojelu) mudraan.

Discover more from The Buddhists News

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

The Buddhist News

FREE
VIEW