Buddha

Kæmpe tilbagelænet Buddha statue i sydvest Japan knirkende ren igen
January 8, 2020

Buddha

Wikipedia-valg

Buddha

Siddende Buddha, fra det kinesiske Tang-dynastiet, Hebei-provinsen, ca. 650 CE. Buddhismen i Kina er af Mahayana tradition, hvor populære skoler i dag er Pure Land og Zen.

I buddhismen er en buddha (sanskrit बुद्) et væsen, der er blevet fuldt vækket (oplyst), har permanent overvundet grådighed, had og uvidenhed og har opnået fuldstændig befrielse fra lidelse. Buddhister overveje oplysning, også kaldet nirvana (Pali nibbana), den højeste form for lykke. Siddhartha Gautama (Pali Siddhattha Gautama), den historiske grundlægger af buddhismen, kaldes ofte „Buddha“ eller „Buddha“. Ordet buddha betyder bogstaveligt „vækket“ eller „det, der er blevet opmærksom“. Det er den tidligere participle af sanskrit rod budh, hvilket betyder „at vække“, „at vide“, eller „at blive opmærksom“. Buddha som titel kan oversættes som „Den vækkede One“.

Buddhaens lære kalles Dharma (Pali: Dhamma). Dharma lærer, at al lidelse stammer fra tilknytning, især tilknytning til verdslige ønsker. Nirvana opnås ved at lære at opnå ro i sindet ved at overvinde den tilknytning, man har til forskellige materielle objekter såvel som følelsesmæssige begær som misundelse, grådighed, begær og stolthed.

En fælles misforståelse ser Buddha som den buddhistiske modstykke til „Gud“; Buddhismen er imidlertid ikke-teistisk (dvs. generelt lærer det ikke eksistensen af en øverste skabergud (se Gud i buddhismen) eller afhænger af enhver øverste væsen for oplysning; Buddha er en guide og lærer, der peger vejen til nirvana). Den almindeligt accepterede definition af udtrykket „Gud“ beskriver et væsen, der ikke kun regler, men faktisk skabt universet (se oprindelse tro). Sådanne ideer og begreber bestrides af Buddha og buddhister i mange buddhistiske diskurser. I buddhismen er universets højeste oprindelse og skaber ikke en gud, men Avidya (uvidenhed). Buddhister forsøger at fjerne dette mørke gennem konstant praksis, medfølelse og visdom (kendt som prajna).

I Pali Canon refererer udtrykket 'buddha' til enhver, der er blevet oplyst (dvs. vækket til sandheden, eller Dharma) alene, uden en lærer til at påpege Dharma, i en tid, hvor læren om de fire ædle sandheder eller den ottefoldige sti ikke eksisterer i verden.

Generelt anser buddhister ikke Siddhartha Gautama at have været den eneste buddha. Pali Canon refererer til Gautama Buddha mindst en gang som den 28. Buddha (se Liste over 28 Buddhaer). En fælles buddhistiske tro er, at den næste Buddha vil være en ved navn Maitreya (Pali: Metteyya).

Buddhismen lærer, at alle kan blive vækket og opleve nirvana. Theravada-buddhismen lærer, at man ikke behøver at blive en Buddha for at blive vækket og opleve nirvana, da en Arahant (sanskrit: Arhat) også har disse kvaliteter. Nogle buddhistiske tekster (fx Lotus Sutra) indebærer, at alle væsener vil blive Buddhaer på et tidspunkt.

Typer af Buddha

I Pali Canon anses det for å være to typer buddha: samyaksambuddhas (Pali: sammasambuddhas) og pratyekabuddhas (Pali: paccekabuddhas).

1. Samyaksambuddhas opnå buddhahood, derefter beslutte at lære andre sandheden, de har opdaget. De fører andre til opvågnen ved at undervise Dharma i en tid eller verden, hvor det er blevet glemt eller ikke er blevet undervist før. Siddhartha Gautama betragtes som en samyaksambuddha. (Se også listen over de 28 Buddhaer (som alle er samyaksambuddhas).)

2. Pratyekabuddhas, undertiden kaldet 'tavse Buddha') ligner samyaksambuddhas i, at de opnår nirvana og erhverve de samme beføjelser som en samyaksambuddha, men vælger ikke at undervise, hvad de har opdaget. De betragtes som andet end samyaksambuddhas i åndelig udvikling. De ordinerer andre; deres formaning handler kun om god og korrekt adfærd (abhisamācārikasikkhā). I nogle tekster beskrives pratyekabuddhas som dem, der forstår Dharma gennem deres egen indsats, men hverken opnår alviskhed eller beherskelse over“ frugterne „(phalesu vasībhāvam).

Disciplen af en samyaksambuddha kaldes en savaka („hører“ eller „follower“) eller, når oplyst, en arahant. Disse udtryk har lidt varierede betydninger, men kan alle bruges til at beskrive den oplyste discipel. Anubuddha er et sjældent brugt udtryk, men blev brugt af Buddha i Khuddakapatha at henvise til dem, der bliver Buddhas efter at være blevet givet instruktion. Oplyste disciple opnår nirvana og parinirvana som de to typer af Buddha gør. Arahant er det udtryk, der bruges mest til dem.

En 12. århundrede Theravadin kommentar bruger udtrykket 'savakabuddha' til at beskrive den oplyste discipel. Ifølge denne skrift er der tre typer buddhas. I dette tilfælde gælder den fælles definition af betydningen af ordet buddha (som en, der opdager Dharma uden en lærer) ikke længere. Mainstream Theravadin og Mahayana skrifter genkender ikke dette udtryk og erklærer, at der kun er to slags Buddhaer.

Karakteristik af en Buddha

Ni egenskaber

buddhister meditere på (eller overveje) Buddha som har ni karakteristika:

„Den Salige er:

en værdig en

perfekt selvoplyst

forbliver i perfekt viden

godt gået

uovertruffen kender af verden

uovertruffen leder af personer, der skal tæmmes

lærer af guderne og menneskene

den oplyste

Den Velsignede eller heldige.

Disse egenskaber er ofte nævnt i Pali Canon, og er chanted dagligt i mange buddhistiske klostre.

Åndelige erkendelse

Alle buddhistiske traditioner siger, at en Buddha helt har renset sit sind af grådighed, modvilje og uvidenhed, og at han ikke længere er bundet af Samsara. En Buddha er fuldt vækket og har indset den ultimative sandhed, den ikke-dualistiske natur af livet, og dermed endte (for sig selv) de lidelser, som uvækkede mennesker oplever i livet.

Buddhas natur

De forskellige buddhistiske skoler holder nogle forskellige fortolkninger af arten af Buddha (se nedenfor).

Pali Canon: Buddha var menneskelig

Fra Pali Canon fremgår det synspunkt, at Buddha var menneske, udstyret med de største psykiske kræfter (Kevatta Sutta). Krop og sind (de fem khandhas) af en Buddha er uendelige og skiftende, ligesom almindelige menneskers krop og sind. Men en Buddha anerkender Dharmas uforanderlige natur, som er et evigt princip og et ubetinget og tidløst fænomen. Denne opfattelse er almindelig i Theravada skolen, og de andre tidlige buddhistiske skoler.

Evig Buddha i Mahayana buddhisme

Nogle skoler i Mahayana buddhismen mener, at Buddha ikke længere er grundlæggende et menneske, men er blevet et væsen af en anden orden helt, og at han i sin ultimative transcendentale „krop/sind“ mode som Dharmakaya har evigt og uendeligt liv og er besat af store og umådelige kvaliteter. I Mahaparinirvana Sutra erklærer Buddha: „Nirvana siges at være evigt lydige. Den Tathagata [Buddha] er også således evigt lydige, uden forandring.“ Dette er en særlig vigtig metafysisk og soteriologisk doktrin i Lotus Sutra og Tathagatagarbha Sutras. Ifølge Tathagatagarbha Sutras, manglende anerkendelse af Buddhas evighed og - endnu værre - direkte benægtelse af denne evighed, betragtes som en væsentlig hindring for opnåelsen af fuldstændig opvågnen (bodhi).

Buddhaer er ofte repræsenteret i form af statuer og malerier. Almindeligt set design omfatter:

den siddende Buddha

den Liggende Buddha

Den Stående Buddha

Hotei, den overvægtige, Laughing Buddha, normalt ses i Kina (Dette tal menes at være en repræsentation af en middelalderlig kinesisk munk, der er forbundet med Maitreya, den fremtidige Buddha, og er derfor teknisk ikke en Buddha billede.)

den emacierede Buddha, som viser Siddhartha Gautama under hans ekstreme asketiske praksis af sult.

Buddha statue vist kalder for regn er en pose almindelig i Laos.

Mærker

De fleste skildringer af Buddha indeholder et vist antal markeringer, som betragtes som tegn på hans oplysning. Disse tegn varierer regionalt, men to er almindelige:

en fremspring på toppen af hovedet (betegner fremragende mental skarphed)

lange øreflipper (betegner fremragende opfattelse)

I Pali Canon er der hyppig omtale af en liste over 32 fysiske mærker af Buddha.

Håndbevægelser

Stillinger og håndbevægelser af disse statuer, kendt som henholdsvis asanas og mudras, er vigtige for deres overordnede betydning. Populariteten af en bestemt mudra eller asana har tendens til at være regionspecifik, såsom Vajra (eller Chi Ken-in) mudra, som er populær i Japan og Korea, men sjældent set i Indien. Andre er mere almindelige; for eksempel er Varada (Ønsketildeling) mudra almindelig blandt stående statuer af Buddha, især når de kombineres med Abhaya (Fearlessness and Protection) mudra.

The Buddhist News

FREE
VIEW