På jakt efter den verkliga Buddha

British Library’s “Buddhism” exhibition explores Buddhist printing centuries before Gutenberg
November 28, 2019
Twitters VD Jack Dorsey gjorde tyst vipassana i 10 dagar: Det är nästan omöjligt att följa hans schema i vardagen
November 29, 2019

På jakt efter den verkliga Buddha

AV PETER HARVEY| 22 APRIL 2019

Buddhistiska läraren Peter Harvey utforskar fakta, myter och djupare sanningar i Buddhas livshistoria.

Oavsett buddhistiska tradition vi följer, vi är förmodligen alla bekanta med någon version av historien om Buddha, med hans liv och kvaliteter. Men vad är samtida buddister att göra av denna siffra, allmänt känd som Gotama Buddha av Theravadins och Sakyamuni Buddha av Mahayanister, som bodde i det femte århundradet f.Kr. (kanske 484—404)? Hur nära kan vi komma att veta hur han verkligen var baserat på kritisk analys av de tidiga texterna? Detta är en fråga relaterad till buddhistiska praktik, för inte bara det sägs att ha insikt i Dhamma är att ha insikt i Buddha, men också att ha insikt i Buddha är att ha insikt i Dhamma (SN.III.120).

För en modern buddhistisk utövare är Buddhas utvecklade historia och figur lite som en vördad bit antika möbler, med en fin patina på den från århundraden av hantering av tidigare generationer. Vi lägger också till våra egna fingeravtryck. Men att försöka gräva tillbaka till ”nakna fakta” i Buddhas liv kan vara som att ta bort patinan från en fin antik—något många människor skulle vara försiktiga med att göra, eftersom det kan vara respektlöst mot originalet. Men kanske är det nödvändigt, eftersom den ”antika” Buddha behöver återställa, och gör det kan avslöja de olika dekorationer som har lagts till under århundradena.

Ändå måste vi akta oss för att begränsas av en alltför snäv syn på vad som är möjligt; våra moderna perspektiv och idéer kan leda oss till ett ganska tunt och ytligt sätt att se världen. Vi kan frestas att säga om någon del av Buddhas livshistoria, Ah, det kan inte vara sant, så det måste vara ett senare tillägg som vi kan ignorera. Och vi måste också komma ihåg att myter är meningsfulla historier som kan förmedla sanning eller en riktning som är värd att utforska.

Buddhas livshistorier

De tidigaste inspelade berättelserna om Buddha bevaras mestadels i Pali texter från Theravada tradition, som uttrycker och delar idéer som är gemensamma för olika tidiga skolor före utvecklingen av Mahayana, som i sin tur utvecklade ytterligare omtolkningar och förlängningar. Vissa material om Buddhas liv finns i Vinaya, eller texter om klosterdisciplin, men mer finns i suttorna, Buddhas diskurser. I sina versioner Pali grupperas dessa i fem nikayas, eller samlingar: Digha Nikaya (DN), Majjhima Nikaya (MN), Samyutta Nikaya (SN), Anguttara Nikaya (AN) och Khuddaka Nikaya (KN).

Suttas och Vinaya överfördes ursprungligen av kommunala chanting, sedan skrivas ner för första gången runt 20 f.Kr i Sri Lanka. Liksom i andra tidiga textsamlingar, såsom den kinesiska Agamas, börjar Pali Nikayas suttas, ”Så har jag hört, en gång stannade den Välsignade på... och...”, som påstår sig vara Anandas ord, Buddhas trogna skötare i många år, och talade i rådet om femhundra upplysta munkar (arahanter) sammankallades efter Buddhas död för att samla sina läror.

Historien om den historiska Buddha berättas i olika skeden över olika källor. I suttorna och Vinaya finns till exempel utspridda material på vissa perioder i hans liv, särskilt hans befruktning och födelse (Acchariya-Abbhuta Sutta, MN.123); några aspekter av hans liv före avsägelse (t.ex. Sukhumala Sutta, AN.I.145); hans avsägelse (Ariya-Pariyesana Sutta, MN.26); hans andliga strävan, där han fick lära sig två ”formlösa” mystiska stater (MN.26 och Maha-Saccaka Sutta, MN.36) och sedan praktiserade hård asketik (MN.36); frestelse av Mara (Padhana Sutta av Sutta-nipata, verserna 425—49); hans användning av de fyra jhanas som grund för att minnas många tidigare liv, se hur varelser är remitteras född enligt deras karma, och uppnå upplysning (MN.36); överväger om man ska undervisa och sedan undervisa (MN.26; dhamma-cakka-ppavatana Sutta, SN.V.420—25; Vin. I.4-12); och få sina första lärjungar och sända ut dem för att sprida Dhamma (Vin. I.12—21). Händelser i hans fyrtiofem år av läror är svåra att sekvensera, men de sista tre månaderna av hans liv behandlas i Maha-Parinibbana Sutta (DN.16, DN. II.72—168).

REGISTRERA DIG FÖR LEJONENS VRÅL NYHETSBREV

Få ännu mer buddhistisk visdom levererad direkt till din inkorg! Registrera dig för Lion's Roar gratis e-post nyhetsbrev.

Jataka-berättelserna, deras verser inspelade i Pali-kanonen, blev utfordrade i senare kommentarer. De innehåller många berättelser om inspirerande människor, gudar och djur avbildade som tidigare återfödelser av Buddha före hans upplysning. Några av berättelserna har sitt ursprung i icke-buddhistiska samlingar men blev senare ”buddhicized”. Alla kom att ses som illustrerar hur Buddha utvecklade olika perfektioner som bodhisattva. Buddhavamsa av Pali kanon beskriver Buddhas från tidigare tider och eoner som han träffade och inspirerades av.

Medan fakta om mänsklig bräcklighet och dödlighet är kända för oss alla, kommer en tydlig insikt och acceptans av dem ofta som en roman, oroande insikt.

Århundraden efter Buddhas död utvecklades ett mer hängivent intresse för hans liv. Flera biografier/hagiografier skrevs som byggde på spridda konton i befintliga sutta och Vinaya samlingar och på flytande muntliga traditioner. Dessa inkluderar Mahavastu (”Great Story”, en text från Lokottaravada skolan av tidig buddhismen), Lalitavistara Sutra (”The Play in Full”, en Mahayana sutra), Buddhacarita (”Buddhas handlingar”, en episk dikt av Ashvaghosha, och Nidanakatha (introduktionen till Jataka-kommentaren). Dessa, med vissa variationer, ger oss historien om Buddha som vi har den nu - material från de tidigare texterna kopplade till en pågående berättelse, med många utsmyckande funktioner som lagts till i förhärligandet av Buddha.

Senare texter talar om Buddha född som en prins, son till en kung. Faktum är att han levde och undervisade i ett samhälle där småskaliga stamrepubliker gav vika för större riken. Han föddes i den lilla republiken Sakka (Skt., Sakya) folket, där regel var förmodligen av ett råd av hushållshuvuden, kanske kvalificerad efter ålder eller social ställning. När han senare vandrade i de utvecklande kungadömena, lärde några av sina kungar och talade om sig själv som att komma från krigarstyrarklassen, blev det naturligt för senare texter att kalla honom från en kunglig bakgrund.

Senare biografier beskriver Buddhas avståelse som föranledd av att för första gången se en gammal person, en sjuk person och ett lik, vilket leder till agitation vid det åldrande, sjukdom och död som vi alla är arvtagare till. Ändå talar de tidiga texterna om hans avsägelse endast som ett resultat av en gradvis reflektion (AN.I.145—46, MN.I.163). En berättelse om att se en gammal människa, en sjuk person, ett lik och en lugn och inspirerande avsägelse finns där i texterna men tillämpas på en tidigare Buddha, Vipassi (DN.II.22—9). Med tanke på att alla Buddhas liv sägs följa ett återkommande mönster, kan vi se varför denna historia tillämpades på Buddha i vår ålder. Historien uttrycker i vilket fall som helst en grundläggande undervisning på ett mycket minnesvärt sätt. Medan fakta om mänsklig bräcklighet och dödlighet är kända för oss alla, kommer en tydlig insikt och acceptans av dem ofta som en roman, oroande insikt.

Det finns också små variationer mellan de utvecklade biografierna. Theravada Nidanakatha säger att Gotamas avsägelse var strax efter att hans son Rahula (Ndk.61—3) fötts, medan Sarvastivada-traditionen har fått Rahula att tänka sig på natten för avsägelsen, vilket säkerställer att Gotamas familjeliv fortsätter.

Var Buddha Allvetande

En kvalitet som regelbundet tillämpas på Buddha i senare texter är allvetande (sabbaññuta). I vilken utsträckning finns detta påstående i de tidiga texterna? I Kannakatthala Sutta accepterar Buddha att allvetande är möjligt men hävdar: ”Det finns ingen avsägelse eller brahmin som vet allt, som ser allt, samtidigt; det är inte möjligt” (MN.II.126—27). Snarare, vad han hävdar är den ”trefaldiga kunskapen” (te-vijja). Det vill säga, som upplevdes på natten av hans upplysning, kunde han ”i den mån jag önskar” komma ihåg hans tidigare liv, se varelser som återföds enligt sin karma och direkt känna till hans frihetstillstånd (MN.I.482).

Suttas tillskriver påståendet om kontinuerlig allvetenhet till Mahavira, Jainledaren, även om de också säger att han varicated när han faktiskt ställde en fråga för att bevisa det (MN.II.31). Ananda skämtade om att vissa lärare som gjorde detta påstående fortfarande var tvungna att fråga folks namn, misslyckades med att få allmosor mat och blev bitna av hundar - så de var då tvungna att täcka sig genom att säga att de visste att dessa händelser var avsedda och därför inte undvek dem (MN.I.519).

I Anguttara Nikaya säger Buddha på bredden av sin kunskap:

Munkar, i världen med sina gudar, maras, brahmas, i denna generation med sina avståndare och brahminer, gudar och människor, vad som än ses, hörs, känner och känner, uppnådd, genomsökt, funderat över av sinnet—allt som jag vet.... Jag förstår till fullo. (AN.II.25)

Ekoing sådana passager, Milindapañha, en post-kanonisk Theravada text (utvecklad från första århundradet f.Kr.), hävdar:

... den Välsignade var allvetande, men kunskap och vision var inte ständigt och kontinuerligt närvarande för den Välsignade. Den Välsignade kunskapens allvetande var beroende av [hans sinnes] reklam; när han annonserades, visste han vad det behagade [honom att veta]. (Miln.102)

Därför anser Theravada-traditionen att alla kända saker kan vara kända av Buddha. Men den trefaldiga kunskapen, som det viktigaste exemplet på Buddhas kunskap, säger lite om framtiden annat än hur särskilda varelser kommer att återfödas. På frågan om Buddhas stora kunskap sträcker sig till framtiden hävdar han att det gör det (DN.III.134), men det givna exemplet är att han vet att han inte kommer att ha några ytterligare återfödelser. I andra sammanhang hävdar Buddha att veta saker i en avlägsen framtid, såsom kommande av nästa Buddha Metteyya (Skt., Maitreya; DN.III.76).

Buddha gör misstag

Tanken att Gotama hade allvetande gäller bara när han hade blivit Buddha. Därför kunde hans sex bortkastade år av hård asketik ses som ett misstag, som en del av en mänsklig strävan att hitta rätt väg till uppvaknande, även om senare tradition har tenderat att se även sådana handlingar som förutplanerade, göras för att göra vissa lärarpoäng.

Men de tidiga texterna visar att Gotama gör misstag även efter sin upplysning. En slående är när han, efter att ha lärt munkar att begrunda de obehagliga aspekterna av kroppens inälvor, går han iväg för att begrunda sig på egen hand. När han återvänder finner han att många av munkarna (felaktigt) har utvecklat avsky mot sin kropp från att göra denna kontemplation och antingen har dödat sig själva eller fått andra att döda dem. Så Buddha gör en ny klosterregel, att medhjälpare till ett självmord har samma straff för en munk som mord: utvisning från sangha. Han har också munkarna ändra sin kontemplation till mindfulness andning (vin.III.68—71, SN.V.320—22). Det är spännande att de tidiga texterna bevarade en rekord av ett sådant katastrofalt misstag, som lätt kunde ha redigerats ut.

Det finns också välkända exempel på Buddha tvekar: till exempel när han diskuterade om det var värt att undervisa Dhamma, som han ursprungligen trodde att ingen skulle förstå det (MN.I.168), och om huruvida man ska ordna kvinnor (vin.II.253—55, AN.IV.274—80).

En vanlig och extraordinär varelse

Vi ser Buddhas mänskliga svagheter och fysiska gränser vid flera tillfällen. Efter att han hade undervisat en grupp lekmän ”ända till natten”, frågar han Sariputta att lära munkarna och säga, ”Min ryggvärk, jag vill sträcka ut den”; han går sedan i pension för att sova (DN.III.209).

Några mycket mänskliga aspekter av den åttioåriga Buddha beskrivs i Maha-Parinibbana Sutta. Vi finner att han uttrycker ”trötthet” vid utsikterna att bli tillfrågad om återfödelseödet för varje person som har dött på en viss plats (DN.II.93). En annan gång säger han, ”Jag är gammal, utsliten... Precis som en gammal vagn är gjord för att gå genom att hållas ihop med remmar, så hålls Tathagatas kropp igång genom att vara fastspänd. Det är bara när Tathagata... går in i den signlösa koncentrationen som hans kropp känner tröst” (DN.II.100). I sin sista sjukdom är han extremt törstig och insisterar på att det inte blir någon fördröjning när han får vatten att dricka (DN.II.128—29).

Men på andra håll i samma text visar sig den ström som han ber om vatten från vara tydlig, även om den nyligen hade blivit upphittad av många passerande vagnar. Han korsar Ganges med sin psykiska kraft (DN.II.89). Han säger att om han hade blivit tillfrågad, skulle han ha haft makten att leva på ”för en kappa, eller resten av en” (DN.II.103), med kappa (Skt., kalpa) generellt betyder aeon, men här kanske den maximala mänskliga livslängden vid den tiden, omkring hundra år.

Viktiga händelser i Buddhas liv sägs ha bidragit till jordbävningar, inklusive hans befruktning, födelse, upplysning, första predikan, släpptes under sin sista sjukdom och passerat in i slutlig nirvana vid döden (DN.II.108—09). Hans hud, mycket tydlig och ljus, sägs ha gjort guldfärgade kläder ser tråkiga ut i jämförelse på natten av hans upplysning och sista nirvana (DN.II.133—34). När han ligger mellan två salar, där han kommer att dö, brast de in i en osäsongsblomma som hyllning till honom, och gudomlig musik hörs på himlen (DN.II.137—38). Extraordinära aspekter av Buddha sägs till och med ha funnits vid hans födelse, där han sägs ha gått och pratat (MN.III.123).

Buddha var en riktig historisk person som åt, sov, svettades och blev trött. Ändå var han också en extraordinär person som utvecklade inspirerande egenskaper som vi alla kan utveckla.

Uppenbarligen fanns det en avsikt att visa två sidor av Buddhas natur. Han var en upplyst varelse som hade upplevt det transcendenta och hade utvecklat övernormala krafter genom andliga metoder under många livstider, men han delade också många mänskliga svagheter med dem han undervisade.

Buddhas supernormala aspekt ses också i Lakkhana Sutta (DN.30), som beskriver hans kropp som ”trettiotvå märken av en stor man” (DN.III.142—79). Vare sig de tolkas som enkla fysiska drag eller som märken synliga endast för andligt känsliga, visade dessa att Gotama var bestämt av kraften i hans fullkomlighet att vara antingen en Buddha eller en medkännande Universell Monark (Cakkavattin). Varje märke sägs ha berott på en särskild excellens som utvecklats under tidigare liv och att ha angett en särskild kvalitet i det nuvarande livet av en Buddha eller Universell Monark. Till exempel, ”På fotsulorna och på handflatorna uppkommer hjul — med tusen ekrar, med fälg och nav, prydda på alla sätt och väldefinierade inom” (tidigare skyddade och hjälpte han andra; i det nuvarande livet har han en stor följe av anhängare); ”Hans hud är ömtålig och så smidig att inget damm kan hålla fast vid det” (tidigare var han angelägen om att fråga om de kloka om hälsosamma och ohälsosamma handlingar; i det nuvarande livet har han stor visdom); och ”hans ögon är djupblå, och han har ögonfransar (långa) som en ko” (tidigare tittade han på andra i en enkel, öppen, direkt och vänligt sätt, inte furtively; i det nuvarande livet, är han populär och älskad av alla typer av människor).

Här ser vi att Buddha hade både vanliga och extraordinära egenskaper som var en kristallisation av den typ av bra handlingar som vem som helst kan komma att utmärka sig i. Det är en intressant mindfulness övning att stå och betrakta de 32 märkena som om de vore på ens egen kropp. Ibland kan de komma till liv i praktiken.

Inte överraskande uppstod frågan om Buddha fortfarande var mänsklig. En gång, när någon såg i hans fotspår ett tecken på en av ”märken av en stor man” och frågade Buddha om han kunde vara en deva (gud), en gandhabba (en doftätande himmelsk musiker), en yakkha (en natur-ande), eller till och med en människa, på alla dessa frågor svarade Buddha, ”Nej” (AN.II.37—39). Som svar på hans förbryllade frågeställare förklarade han att han hade förstört asavorna, djupt rotade berusande böjelser som annars skulle ha hållit honom begränsad som en av dessa typer av varelser. Han var alltså ingen av dem, utan just en Buddha, en Uppvaken. I detta sa han att han var som en lotus, som, även om den växer från lerigt vatten, kommer att stå ovanför den, osmutsad. Han hade utvecklats från ”lera” av begränsningar och smutsningar hos vanliga varelser men hade stigit framför allt tillhörighet. På andra håll sade han att en upplyst person var bortom bindning till de buntar av processer som utgör en normal person: materiell form, känsla, perceptuell märkning, konstruerande aktiviteter och konditionerat medvetande. Efter att ha övergett hängivenhet till dessa var en sådan befriad verkligen ”djup, omätbar, svår att förstå som är det stora havet” (MN.I.487—88).

Dhammas röst

I slutändan är Buddhas mest extraordinära egenskaper hans tillämpade visdom och medkänsla i att undervisa ett stort antal varelser. En verklig mänsklig röst kommer genom suttorna, den av en person med djup, skarp och subtil kunskap som svarar på frågor och situationer hos brahminer, icke-buddhistiska avsång, kungar, ett stort utbud av vanliga män och kvinnor, och till och med gudar. Det sägs att det Buddha lärde ut, jämfört med vad han visste, var som en handfull blad jämfört med alla löv i en skog (SN.V.437—38). Från vad han visste vara sant sade han att han lärde ut vad som var andligt användbart och lämpligt för tillfället, om personen han lärde fann undervisningen trevlig eller smärtsam att höra (MN.I.395).

Den viktigaste aspekten av Buddha var den Dhamma han undervisade och förkroppsligade för att hjälpa andra att se och förstå den. Både den återhållsamma förhärligandet av Buddha i de tidiga texterna och de mer utsmyckade och förstorade glorificeringarna i de utvecklade hagiografierna var avsedda att hjälpa en person att öppna för de magiskt omvälvande aspekterna av Dhamma (och är bara av värde om de gör); omvänt, att se Dhamma är att Se Buddha. Faktum är att en av egenskaperna hos en stream-enterer, någon som har haft en första omvälvande ”se” av nirvana med ”Dhamma-eye”, är att ha denna orubbliga tro på Buddha:

Sålunda är han Den Välsignade: eftersom han är en arahant, fullkomligt och fullständigt Uppvaken, fullbordad i sann kunskap och uppförande, lyckligt lottad, känner till världar, oöverträffad ledare för personer som ska tämjas, lärare av gudar och människor, Buddha, Välsignad. (SN.V.344)

Att reflektera över Buddha på detta sätt är vägen för den ädla lärjungen:

När en ädel lärjunge minns så är hans sinne vid det tillfället inte besatt av tillhörighet, hat eller villfarelse; hans sinne är rakt, med Tathagata som föremål. En ädel lärjunge vars sinne är rakt får inspiration av innebörden, inspirationen av Dhamma, får glädje kopplad till Dhamma. När han är glad uppstår glädje; ty en som lyfts upp av glädje blir kroppen lugn; en lugn kropp känner sig lycklig; för den som är lycklig blir sinnet koncentrerat. Detta kallas en ädel lärjunge som bor jämnt i en ojämn generation, som bor olidande bland en drabbad generation, som har gått in i Dhammas ström och odlar minne av Buddha. (AN.III.285)

Buddha var en riktig historisk person som åt, sov, svettades och blev trött. Ändå var han också en extraordinär person som utvecklade inspirerande egenskaper som vi alla kan utveckla. Om du hittar några av detaljerna i Buddhas utvecklade hagiografi en stötande börda, se till honom som en stor mänsklig lärare på vägen bortom mänsklig begränsning.

The Buddhist News

FREE
VIEW