På jakt etter den virkelige Buddha

British Library’s “Buddhism” exhibition explores Buddhist printing centuries before Gutenberg
November 28, 2019
Twitter CEO Jack Dorsey gjorde stille vipassana i 10 dager: Det er nesten umulig å følge sin tidsplan i hverdagen
November 29, 2019

På jakt etter den virkelige Buddha

PAR PETER HARVEY| 22 APRIL 2019

Buddhistisk forsker Peter Harvey utforsker fakta, myter og dypere sannheter i Buddhas livshistorie.

Uansett buddhistisk tradisjon vi følger, er vi sannsynligvis alle kjent med noen versjon av historien om Buddha, med sitt liv og kvaliteter. Men hva er moderne buddhister å gjøre av denne figuren, generelt kjent som Gotama Buddha av Theravadins og Sakyamuni Buddha av mahayanister, som bodde i det femte århundre F.Kr. (kanskje 484-404)? Hvor nær kan vi få vite hvordan han egentlig var basert på kritisk analyse av de tidlige tekstene? Dette er et spørsmål knyttet til buddhistisk praksis, for ikke bare er det sagt at å ha innsikt i Dhamma er å ha innsikt i Buddha, men også at å ha innsikt i Buddha er å ha innsikt i Dhamma (SN.III.120).

For en moderne buddhistisk utøver, er den utviklede historien og figuren av Buddha litt som et ærret stykke antikke møbler, med en fin patina på den fra århundrer med håndtering av tidligere generasjoner. Vi legger også til våre egne fingeravtrykk. Men å prøve å grave tilbake til «nakne fakta» i Buddhas liv kan være som å fjerne patinaen av et fint antikk-noe mange mennesker ville være skeptisk til å gjøre, siden det kan være respektløst til originalen. Men kanskje det er nødvendig, som den «antikke» Buddha trenger å gjenopprette, og gjør det kan avsløre de ulike dekorasjoner som har blitt lagt gjennom århundrene.

Likevel må vi passe oss for å bli begrenset av for smal utsikt over hva som er mulig; våre moderne perspektiver og ideer kan føre oss til en ganske tynn og grunne måte å se verden på. Vi kan bli fristet til å si om en del av Buddhas livshistorie, det kan ikke være sant, så det må være et senere tillegg vi kan ignorere. Og vi må også huske at myter er meningsfulle historier som kan formidle sannhet eller en retning som er verdt å utforske.

Buddhas livshistorier

De tidligste registrerte historiene om Buddha er bevart hovedsakelig i Pali-tekster fra Theravada-tradisjonen, som uttrykker og deler ideer felles for ulike tidlige skoler før utviklingen av Mahayana, som igjen utviklet videre tolkninger og utvidelser. Noen materiale på livet av Buddha eksisterer i Vinaya, eller tekster på kloster disiplin, men flere er funnet i suttas, diskursene av Buddha. I deres Pali-versjoner er disse gruppert i fem nikayas, eller samlinger: Digha Nikaya (DN), Majjhima Nikaya (MN), Samyutta Nikaya (SN), Ankuttara Nikaya (AN) og Khuddaka Nikaya (KN).

Suttas og Vinaya ble opprinnelig overført av felles chanting, deretter skrevet ned for første gang rundt 20 F.Kr i Sri Lanka. Som i andre tidlige tekstsamlinger, som for eksempel kinesiske Agamas, begynner suttas av Pali Nikayas: «Så har jeg hørt, en gang Mesteren bodde på... og...» som sier at Ananda, Buddhas trofaste ledsager i mange år, og snakket i rådet på fem hundre. opplyste munker (arahants) innkalt etter dødsfallet av Buddha å samle sin lære.

Historien om den historiske Buddha er fortalt i ulike stadier på tvers av ulike kilder. I suttas og Vinaya er der for eksempel spredt materiale på visse perioder i sit liv, især hans opfattelse og fødsel (Achariya-Abbhuta Sutta, MN.123); et par aspekter af hans forforsagelse (f.eks Sukhumala Sutta, AN.I.145); hans forsagelse (Ariya-pariyesana Sutta, MN.26); hans åndelige åndelige søken, der han ble lært to «formløse» mystiske tilstander (MN.26 og Maha-Saccaka Sutta, MN.36) og deretter praktisert hard askese (MN.36); fristelse av Mara (Padhana Sutta av Sutta-nipata, vers 425—49); hans bruker de fire jhanas som grunnlag for å huske mange tidligere liv, se hvordan vesener blir gjenfødt i henhold til deres karma, og oppnå opplysning (MN.36); vurderer om å undervise og deretter undervise (MN.26; Dhamma-Cakka-Pavatana Sutta, SN.V.420-25; Vin. I.4—12); og han fikk sine første disipler og sendte dem ut for å spre Dhammaen (Vin. I.12—21). Hendelser i hans førtifem år med lære er vanskelig å sekvensere, men de siste tre månedene av sitt liv blir behandlet i Maha-parinibbana Sutta (DN.16, DN. II.72—168).

REGISTRERE DEG FOR LØVENS BRØL NYHETSBREV

Få enda mer buddhistisk visdom levert rett til innboksen din! Registrer deg for Lions Roar gratis nyhetsbrev på e-post.

Jataka-historiene, deres vers innspilt i Pali-kanonen, ble fleshed ut i senere kommentarer. De inkluderer mange historier om inspirerende mennesker, guder og dyr avbildet som tidligere gjenfødsler av Buddha før hans opplysning. Noen av historiene stammer fra ikke-buddhistiske samlinger, men ble senere «buddhisert.» Alle av dem kom til å bli sett på som illustrerer hvordan som en bodhisattva Buddha utviklet ulike perfeksjoner. Buddhavamsa av Pali kanon beskriver Buddhas fra tidligere aldre og eoner som han møtte og ble inspirert av.

Mens fakta om menneskelig skrøpelighet og dødelighet er kjent for oss alle, kommer en klar realisering og aksept av dem ofte som en roman, forstyrrende innsikt.

Århundrer etter Buddhas død utviklet en mer hengiven interesse for livet sitt. Flere biografier/hagiografier ble skrevet som trakk på spredte kontoer i eksisterende sutta og Vinaya samlinger og på flytende muntlige tradisjoner. Disse inkluderer Mahavastu («Great Story», en tekst fra Lokottaravada skolen tidlig buddhismen), Lalitavistara Sutra («The Play in Full», en Mahayana sutra), Buddhacarita («Handlinger av Buddha», et episk dikt av Ashvaghosha, og Nidanakatha (introduksjonen til Jataka kommentaren ary). Disse, med visse variasjoner, gi oss historien om Buddha slik vi har det nå - materiale fra tidligere tekster knyttet til en pågående fortelling, med mange utsmykking funksjoner lagt i forherligelse av Buddha.

Senere tekster snakke om Buddha født som en prins, sønn av en konge. Faktisk levde han og underviste i et samfunn der småskala stammerepublikkene ga vei til større riker. Han ble født i den lille republikken Sakka (Skt., Sakya) folk, i hvilken regel var trolig av et råd av husstandshoder, kanskje kvalifisert etter alder eller sosial stående. Da han senere vandret i utviklingsrikene, lærte noen av sine konger, og snakket om seg selv som kommer fra kriger-herskerklassen, ble det naturlig for senere tekster å referere til ham som kommer fra en kongelig bakgrunn.

Senere biografier beskrive Buddhas forsakelse som å bli bedt om ved å se, for første gang, en gammel person, en syk person, og et lik, som fører til agitasjon på aldring, sykdom og død som vi alle er arving til. Likevel snakker de tidlige tekstene om hans forsakelse bare som følge av gradvis refleksjon (AN.I.145—46, MN.I.163). En historie om å se en gammel person, en syk person, et lik, og en rolig og inspirerende forsakelse er der i tekstene, men brukt på en tidligere Buddha, Vipassi (DN.II.22-9). Gitt at livene til alle buddhaer sies å følge et tilbakevendende mønster, kan vi se hvorfor denne historien ble brukt til Buddha i vår alder. I alle fall uttrykker historien en grunnleggende undervisning på en svært minneverdig måte. Mens fakta om menneskelig skrøpelighet og dødelighet er kjent for oss alle, kommer en klar realisering og aksept av dem ofte som en roman, forstyrrende innsikt.

Det er også små variasjoner mellom de utviklede biografier. Theravada Nidanakatha sier at Gotamas forsakelse var like etter hans sønns fødsel, Rahula (Ndk.61—3), mens Sarvastivada-tradisjonen har Rahula blitt unnfanget på natten av forsakelsen, og dermed sikre at Gotamas familielinje fortsetter.

Var Buddha allvitende

En kvalitet som regelmessig brukes til Buddha i senere tekster er allvitenhet (sabbañuta). I hvilken grad er dette kravet funnet i de tidlige tekstene? I Kannakatthala Sutta aksepterer Buddha at allvitenhet er mulig, men hevder: «Det er ingen forsakelse eller brahmin som vet alt, som ser alt, samtidig; det er ikke mulig» (MN.II.126—27). Snarere, det han hevder er «tredelt kunnskap» (te-vijja). Det vil si, som opplevd på natten av hans opplysning, kunne han, «så langt jeg ønsker,» huske hans tidligere liv, se vesener bli gjenfødt i henhold til deres karma, og direkte kjenne sin tilstand av frigjøring (MN.I.482).

Suttas tilskriver kravet om kontinuerlig allvitenhet til Mahavira, Jain-lederen, selv om de også sier at han prevaricated når han faktisk stilte et spørsmål for å bevise det (MN.II.31). Ananda spøkte at noen lærere som gjorde dette kravet fortsatt måtte spørre folks navn, ikke klarte å få almisse mat, og ble bitt av hunder - så de måtte da dekke seg ved å si at de visste at disse hendelsene var bestemt og så unngikk dem ikke (MN.I.519).

I Anguttara Nikaya sier Buddha på bredden av sin kunnskap:

Munker, i verden med sine guder, maras, brahmer, i denne generasjonen med sine forsaktere og brahminer, guder og mennesker, alt som blir sett, hørt, oppfattet og erkjent, oppnådd, gjennomsøkt, grublet over av sinnet — alt jeg vet. (EN.II.25)

Ekko slike passasjer, Milindapañha, en post-kanonisk Theravada tekst (utviklet fra første århundre f.Kr..), hevder:

... Mesteren var allvitende, men kunnskap og visjon var ikke konstant og kontinuerlig tilstede for Mesteren. Mesteren var avhengig av kunnskapen, og da han kunngjorde det, visste han hva han ville. (Miln.102)

Følgelig har Theravada-tradisjonen at alle kunnskapelige ting kunne bli kjent av Buddha. Men den trefoldige kunnskapen, som nøkkeleksempel på Buddhas kunnskap, sier lite om fremtiden annet enn hvor spesielle vesener vil bli gjenfødt. På spørsmålet om Buddhas store kunnskap strekker seg til fremtiden, hevder han at det gjør (DN.III.134), men eksemplet gitt er at han vet at han ikke vil ha noen ytterligere gjenfødsler. I andre sammenhenger, men Buddha hevder å vite ting i en fjern fremtid, for eksempel den kommende av den neste Buddha Metteyya (Skt., Maitreya; DN.III.76).

Buddha gjør feil

Tanken om at Gotama hadde allvitenhet gjelder bare når han hadde blitt Buddha. Derfor kunne hans seks bortkastede år med hard askese bli sett på som en feil, som en del av en menneskelig søken etter å finne den rette veien til oppvåkning, selv om senere tradisjon har en tendens til å se selv slike handlinger som forhåndsplanlagt, gjort for å gjøre noe undervisningspunkt.

Men de tidlige tekstene viser at Gotama gjør feil selv etter hans opplysning. En slående er når han, etter å ha lært munker å tenke på de ubehagelige aspektene av kroppens indre, går han av for å tenke på seg selv. Når han kommer tilbake, finner han at mange av munkene har (feilaktig) utviklet avsky mot kroppen sin fra å gjøre denne kontemplasjonen og enten har tatt livet av seg eller fått andre til å drepe dem. Og så gjør Buddha en ny klosterregel, at å hjelpe et selvmord har samme straff for en munk som mord: utvisning fra sangha. Han har også munkene endre sin kontemplasjon til mindfulness av pusten (Vin.III.68—71, SN.V.320—22). Det er spennende at de tidlige tekstene beholdt en oversikt over en slik katastrofal feil, som lett kunne ha blitt redigert ut.

Det finnes også velkjente eksempler på Buddha som nøler: for eksempel når han diskuterte om det var verdt å undervise Dhammaen, som han i utgangspunktet trodde ingen ville forstå det (MN.I.168), og om hvorvidt man skulle ordinere kvinner (VIN.II.253—55, AN.IV.274—80).

Et vanlig og ekstraordinært vesen

Vi ser Buddhas menneskelige svakheter og fysiske grenser ved flere anledninger. Etter at han hadde lært en gruppe lekfolk «til langt inn i natten», spør han Sariputta om å undervise munkene og sa: «Ryggsmerter, jeg ønsker å strekke den»; han trekker seg deretter i søvn (DN.III.209).

Noen svært menneskelige aspekter av den åtti år gamle Buddha er beskrevet i Maha-parinibbana Sutta. Vi finner ham uttrykker «tretthet» på utsiktene til å bli spurt om gjenfødelsens skjebne til hver person som har dødd på et bestemt sted (DN.II.93). En annen gang sier han: «Jeg er gammel, utslitt... akkurat som en gammel vogn er laget for å gå ved å bli holdt sammen med stropper, så Tathagatas kropp fortsetter ved å bli festet fast. Det er først når Tathagata... går inn i den signless konsentrasjonen at kroppen hans kjenner komfort» (DN.II.100). I sin siste sykdom er han ekstremt tørst og insisterer på at det ikke blir noen forsinkelse i å bli gitt vann å drikke (DN.II.128—29).

Men andre steder i den samme teksten, viser strømmen han ber om vann fra seg å være tydelig, selv om den nylig hadde blitt kvernet av mange forbipasserende vogner. Han krysser Ganges av sin psykiske kraft (DN.II.89). Han sier at hvis han hadde blitt spurt, ville han ha hatt makt til å leve på «for en kappa, eller resten av en» (DN.II.103), med kappa (Skt., kalpa) generelt betyr aeon, men her betyr muligens maksimal menneskelig levetid på den tiden, rundt hundre år.

Viktige hendelser i Buddhas liv sies å ha bidratt til jordskjelv, inkludert hans oppfattelse, fødsel, opplysning, første preken, la gå under hans siste sykdom, og passerer inn i siste nirvana ved døden (DN.II.108—09). Huden hans, veldig klar og lys, sies å ha gjort gullfargede kapper til å se kjedelig ut i forhold til natten hans opplysning og siste nirvana (DN.II.133—34). Når han ligger mellom to saltrær, hvor han vil dø, brast de inn i usesongens blomst i hyllest til ham, og guddommelig musikk høres på himmelen (DN.II.137-38). Ekstraordinære aspekter av Buddha er selv sagt å ha eksistert ved hans fødsel, der han sies å ha gått og snakket (MN.III.123).

Buddha var en ekte historisk person som spiste, sov, svettet, og ble sliten. Likevel var han også en ekstraordinær person som utviklet inspirerende egenskaper som vi alle er i stand til å utvikle.

Åpenbart var det en hensikt å vise to sider av naturen av Buddha. Han var et opplyst vesen som hadde opplevd det transcendente og hadde utviklet overnormale krefter gjennom åndelig praksis gjennom mange liv, men han delte også mange menneskelige svakheter med dem han lærte.

Buddhaens overnormale fasett er også sett i Lakkhana Sutta (DN.30), som beskriver kroppen hans som å ha «trettito karakterer av en stor mann» (DN.III.142-79). Enten det tolkes som enkle fysiske egenskaper eller som merker som bare er synlige for åndelig sensitive, viste disse at Gotama var skjebnebestemt av kraften i hans perfeksjoner til å være enten en Buddha eller en medfølende Universal Monarch (Cakkavattin). Hvert merke sies å ha vært på grunn av en spesiell fortreffelighet utviklet i tidligere liv og å ha indikert en bestemt kvalitet i dagens liv av en Buddha eller Universal Monarch. For eksempel, «På fotsålene og på håndflatene hans kommer hjul — med tusen eiker, med kant og nav, utsmykket på alle måter og veldefinert inni» (tidligere beskyttet han og hjalp andre; i dagens liv har han et stort følgere følgere); «Hans hud er delikat og så glatt at ingen støv kan holde seg til det» (tidligere var han opptatt av å spørre om de kloke om sunne og usunne handlinger; i dagens liv har han stor visdom); og «hans øyne er dype blå, og han har øyenvipper (lange) som en ku» (tidligere så han på andre i en enkel, åpen, direkte og vennlig måte, ikke furtively; i dagens liv, er han populær og elsket av alle typer mennesker).

Her ser vi at Buddha besatt både vanlige og ekstraordinære funksjoner som var en krystallisering av den slags gode handlinger som alle kan komme til å utmerke seg i. Det er en interessant mindfulness øvelse å stå og tenke på de trettito merkene som om de var på ens egen kropp. Noen ganger kan de synes å bli levende i praksis.

Ikke overraskende oppsto spørsmålet om Buddha var fortsatt menneskelig. En gang, da noen så i hans fotspor et tegn på en av «merkene til en stor mann» og spurte Buddha om han kunne være en deva (gud), en gandhabba (en duftspisende himmelsk musiker), en yakkha (en naturånd), eller et menneske, på alle disse spørsmålene Buddha svarte: «Nei» (AN.I37I37I—39). Som svar på hans rådvill forklarte han at han hadde ødelagt asavaene, dype berusende tilbøyeligheter som ellers ville ha holdt ham begrenset som en av disse slags vesener. Så var han ingen av dem, men nettopp en Buddha, en Vekket. I dette sa han at han var som en lotus, som, selv om den vokser fra gjørmete vann, kommer til å stå over det, usset. Han hadde utviklet seg fra «gjørme» av begrensninger og fordervninger av vanlige vesener, men hadde steget opp fremfor alt tilknytning. Andre steder sa han at en opplyst person var utenfor tilknytning til bunter av prosesser som utgjør en normal person: materiell form, følelse, perseptuell merking, konstruksjonsaktiviteter og betinget bevissthet. Etter å ha forlatt tilknytningen til disse, var en slik frigjort en virkelig «dyp, umåtelig, vanskelig å fatte som det store havet» (MN.I.487-88).

Stemmen til Dhamma

Til syvende og sist, de mest ekstraordinære trekk ved Buddha er hans anvendt visdom og medfølelse i å lære et stort spekter av vesener. En ekte menneskelig stemme kommer gjennom suttas, som av en person av dyp, skarp, og subtil kunnskap svare på spørsmål og situasjoner brahminer, ikke-buddhistiske forsakelser, konger, et stort utvalg av vanlige menn og kvinner, og selv guder. Det sies at det Buddha lærte, sammenlignet med det han visste, var som en håndfull blader sammenlignet med alle bladene i en skog (SN.V.437—38). Fra det han visste å være sant, sa han at han lærte hva som var åndelig nyttig og hensiktsmessig for øyeblikket, om personen han lærte fant undervisningen hyggelig eller smertefullt å høre (MN.I.395).

Det viktigste aspektet av Buddha var den dhamma han underviste og nedfelt for å hjelpe andre i å se og fathoming den. Både den begrensede forherligelsen av Buddha i de tidlige tekstene og de mer utsmykket og forstørret forherligelser i de utviklede hagiografier var ment å hjelpe en person åpne for de magisk transformative aspektene av Dhamma (og er bare av verdi hvis de gjør det); Omvendt, å se Dhamma er å Se Buddha. Faktisk, en av egenskapene til en stream-enterer, noen som har hatt en første transformativ «se» av nirvana med «Dhamma-øyet», er å ha denne urokkelig tro på Buddha:

Slik er han Mesteren: fordi han er en Arahant, perfekt og fullstendig oppvåket, oppnådd i sann kunnskap og oppførsel, heldig, kjenner verdener, uovertruffen leder av personer som skal temmes, lærer av guder og mennesker, Buddha, Salige. (SN.V.344)

Reflektere over Buddha på denne måten er veien til den edle disippel:

Når en edel disippel husker således, er hans sinn ikke besatt av tilknytning, hat eller vrangforestilling; hans sinn er rett, med Tathagata som objekt. En edel disippel hvis sinn er rett, får inspirasjon av meningen, inspirasjon fra Dhamma, får glede knyttet til Dhammaen. Når han er glad, oppstår glede; for en oppløftet av glede blir kroppen rolig; en rolig kropp føles lykkelig; for en som er glad, blir sinnet konsentrert. Dette kalles en edel disippel som bor jevnt midt i en ujevn generasjon, som bor uberørt blant en plaget generasjon, som har gått inn i strømmen av Dhamma og dyrker erindring av Buddha. (N.III.285)

Buddha var en ekte historisk person som spiste, sov, svettet, og ble sliten. Likevel var han også en ekstraordinær person som utviklet inspirerende egenskaper som vi alle er i stand til å utvikle. Hvis du finner noen av detaljene i den utviklede hagiografien til Buddha en av-putting byrde, se til ham som en stor menneskelig lærer av banen utover menneskelig begrensning.

%d bloggers like this:
The Buddhist News

FREE
VIEW