På jagt efter den virkelige Buddha

British Library „buddhismen“ udstilling udforsker buddhistiske trykning århundreder før Gutenberg
November 28, 2019
Twitter CEO Jack Dorsey gjorde tavs Vipassana i 10 dage: Det er næsten umuligt at følge sin tidsplan i hverdagen
November 29, 2019

På jagt efter den virkelige Buddha

AF PETER HARVEY| APRIL 22, 2019

Buddhistiske lærd Peter Harvey udforsker fakta, myter og dybere sandheder i Buddhas livshistorie.

Uanset buddhistiske tradition vi følger, er vi nok alle bekendt med en version af historien om Buddha, featuring hans liv og kvaliteter. Men hvad er nutidige buddhister at gøre af denne figur, generelt kendt som Gotama Buddha af Theravadiner og Sakyamuni Buddha af Mahayanister, der boede i det femte århundrede f.kr. (måske 484-404)? Hvor tæt kan vi komme på at vide, hvordan han virkelig var baseret på kritisk analyse af de tidlige tekster? Dette er et spørgsmål relateret til buddhistisk praksis, for ikke alene er det sagt, at at have indsigt i Dhamma er at have indsigt i Buddha, men også at have indsigt i Buddha er at have indsigt i Dhamma (SN.III.120).

For en moderne buddhistisk praktiserende læge er den udviklede historie og figur af Buddha lidt som et æret stykke antikke møbler, med en fin patina på den fra århundreders håndtering af tidligere generationer. Vi tilføjer også vores egne fingeraftryk til den. Men at forsøge at grave tilbage til de „nøgne fakta“ i Buddhas liv kan være som at fjerne patina fra en fin antikk - noget mange mennesker ville være forsigtige med at gøre, da det måske er respektløst over for originalen. Men måske er det nødvendigt, da den „antikke“ Buddha skal genoprette, og det kan afsløre de forskellige dekorationer, der er blevet tilføjet gennem århundreder.

Alligevel skal vi passe på at blive begrænset af et for snævert syn på, hvad der er muligt. Vores moderne perspektiver og idéer kan føre os til en temmelig tynd og overfladisk måde at se verden på. Vi kan blive fristet til at sige om et element af Buddhas livshistorie, Ah, det kan ikke være sandt, så det må være en senere tilføjelse, som vi kan ignorere. Og vi skal også huske på, at myter er meningsfulde historier, der kan formidle sandhed eller en retning, der er værd at udforske.

Buddhas livshistorier

De tidligste indspillede historier om Buddha er bevaret for det meste i Pali-tekster fra Theravada-traditionen, som udtrykker og deler ideer fælles for forskellige tidlige skoler forud for udviklingen af Mahayana, som igen udviklet yderligere genfortolkninger og udvidelser. Noget materiale om livet af Buddha findes i Vinaya, eller tekster om klosterdisciplin, men mere findes i suttas, diskurser af Buddha. I deres Pali-versioner er disse grupperet i fem nikayas eller samlinger: Digha Nikaya (DN), Majjhima Nikaya (MN), Samyutta Nikaya (SN), Anguttara Nikaya (AN) og Khuddaka Nikaya (KN).

Suttaerne og Vinaya blev oprindeligt transmitteret af kommunale chanting, derefter skrevet ned for første gang omkring 20 f.Kr. i Sri Lanka. Som i andre tidlige tekstsamlinger, såsom den kinesiske Agamas, begynder suttas af Pali Nikayas, „Således har jeg hørt, på et tidspunkt den salige boede på... og...“, som foregiver at være ordene fra Ananda, Buddhas trofaste ledsager i mange år, og talt i Rådet af fem hundrede oplyste munke (arahanter) indkaldt efter døden af Buddha for at indsamle hans lære.

Historien om den historiske Buddha fortælles i forskellige faser på tværs af forskellige kilder. I suttas og Vinaya er der f.eks. spredt materiale om bestemte perioder i hans liv, især hans undfangelse og fødsel (Acchariya-abbhuta Sutta, MN.123); nogle få aspekter af hans liv forud for forsagelse (f.eks. Sukhumala Sutta, på AN.I.145); hans afkald (Ariya-pariyesana Sutta, MN.26); hans åndelige søgen, hvor han blev undervist to „formløse“ mystiske tilstande (MN.26 og Maha-saccaka Sutta, MN.36) og derefter praktiseret barsk asketik (MN.36); fristelse af Mara (Padhana Sutta af Sutta-Nipata, vers 425—49); hans bruger de fire jhanas som grundlag for at huske mange tidligere liv, se hvordan væsener revers født ifølge deres karma, og opnå oplysning (MN.36); overvejer om at undervise og derefter undervise (MN.26; Dhamma-Cakka-ppavatana Sutta, SN.V.420-25; Vin. I.4-12); og få sine første disciple og sende dem ud for at sprede Dhammaen (Vin. I.12-21). Begivenheder i hans 45 års lære er svære at sekvensere, men de sidste tre måneder af hans liv behandles i Maha-Parinibbana Sutta (DN.16, DN. II.72-168).

TILMELDE DIG LØVENS BRØL NYHEDSBREVE

Få endnu mere buddhistiske visdom leveret direkte til din indbakke! Tilmeld dig Lion's Roar gratis e-mail nyhedsbreve.

Jataka-historierne, deres vers optaget i Pali-kanonen, blev konkretiseret i senere kommentarer. De omfatter mange fortællinger om inspirerende mennesker, guder og dyr, der er afbildet som tidligere genfødsler af Buddha før hans oplysning. Nogle af historierne stammer fra ikke-buddhistiske samlinger, men blev senere „Buddhicized.“ Alle af dem kom til at blive set som illustrerer, hvordan som en bodhisattva Buddha udviklet forskellige perfektioner. Buddhavamsa af Pali kanon beskriver Buddhaerne fra tidligere aldre og æoner, som han mødte og blev inspireret af.

Mens fakta om menneskelig skrøbelighed og dødelighed er kendt for os alle, kommer en klar erkendelse og accept af dem ofte som en roman, foruroligende indsigt.

Århundreder efter Buddhas død udviklede en mere hengiven interesse i hans liv. Flere biografier/hagiografier blev skrevet, der trak på spredte konti i de eksisterende sutta og Vinaya samlinger og på flydende mundtlige traditioner. Disse omfatter Mahavastu („Great Story“, en tekst fra Lokottaravada skole af tidlig buddhisme), Lalitavistara Sutra („The Play i fuld,“ en Mahayana sutra), Buddhacarita („Handlinger Buddha“, en episk digt af Ashhvaghosha, og Nidanakatha (introduktionen til Jatatataja Aka kommentar). Disse, med visse variationer, giver os historien om Buddha, som vi har den nu — materiale fra de tidligere tekster knyttet til en løbende fortælling, med mange forskønnelse funktioner tilføjet i forherligelse af Buddha.

Senere tekster taler om Buddha født som en prins, søn af en konge. Faktisk levede han og underviste i et samfund, hvor små stammerepublikker gav plads til større kongeriger. Han blev født i den lille republik Sakka (Skt., Sakya) folk, i hvilken regel var sandsynligvis af et råd af husstandshoveder, måske kvalificeret efter alder eller social status. Da han senere vandrede i de udviklende kongeriger, lærte nogle af deres konger og talte om sig selv som kommer fra kriger-hersker klassen, blev det naturligt, at senere tekster refererede til ham som kommer fra en kongelig baggrund.

Senere biografier beskriver Buddhas forsagelse som at blive foranlediget af at se, for første gang, en gammel person, en syg person, og et lig, der fører til agitation over den aldring, sygdom og død, som vi alle er arving til. Alligevel taler de tidlige tekster kun om hans afkald som følge af gradvis refleksion (AN.I.145-46, MN.I.163). En historie om at se en gammel person, en syg person, et lig og en rolig og inspirerende forsagelse er der i teksterne, men anvendt på en tidligere Buddha, Vipassi (DN.II.22-9). I betragtning af at livet for alle Buddhaer siges at følge et tilbagevendende mønster, kan vi se, hvorfor denne historie blev anvendt på Buddha i vores alder. Under alle omstændigheder udtrykker historien en grundlæggende undervisning på en meget mindeværdig måde. Mens fakta om menneskelig skrøbelighed og dødelighed er kendt for os alle, kommer en klar erkendelse og accept af dem ofte som en roman, foruroligende indsigt.

Der er også små variationer mellem de udviklede biografier. Theravada Nidanakatha siger, at Gotama afkald var lige efter fødslen af hans søn, Rahula (Ndk.61-3), mens Sarvastivada-traditionen har Rahula blive udtænkt natten for forsagelsen, hvilket sikrer, at Gotamas familie linje fortsættes.

Var Buddha-omniscient

En kvalitet, der regelmæssigt anvendes på Buddha i senere tekster er alvighed (sabbañuta). I hvilket omfang findes denne påstand i de tidlige tekster? I Kannakatthala Sutta accepterer Buddha, at alvighed er muligt, men hævder, „Der er ingen forsagelse eller Brahmin der kender alle, der ser alle, samtidig; det er ikke muligt“ (MN.II.126-27). Det, han hævder, er snarere den „tredobbelte viden“ (te-vijja). Det vil sige, som han oplevede på natten af sin oplysning, kunne han, „så vidt jeg ønsker,“ huske sine tidligere liv, se væsener blive genfødt i henhold til deres karma, og kender direkte hans befrielsestilstand (MN.I.482).

Suttaerne tilskriver kravet om kontinuerlig alviskelse til Mahavira, Jain-lederen, selvom de også siger, at han prevaricated når faktisk stillede et spørgsmål for at bevise det (MN.II.31). Ananda spøgte, at nogle lærere, der fremsatte denne påstand, stadig måtte spørge folks navne, undlod at få almisse mad, og blev bidt af hunde — så de måtte dække sig selv ved at sige, at de vidste, at disse begivenheder var bestemt og derfor ikke undgik dem (MN.I.519).

I Anguttara Nikaya siger Buddha på bredden af sin viden:

Munke, i verden med sine guder, maras, Brahmas, i denne generation med sine forsagelser og brahminer, guder og mennesker, uanset hvad der ses, høres, fornemmer og erkendt, opnået, søgt ind, overvejet af sindet — alt, hvad jeg ved.... Jeg forstår fuldt ud. (I.25)

Ekkoing sådanne passager, Milindapañha, en post-kanonisk Theravada tekst (udviklet fra første århundrede f.kr.), hævder:

... Den Salige var alvidende, men viden og vision var ikke konstant og konstant til stede for den salige. Den Velsignede Alvidende kundskab var afhængig af reklamen; da han reklamerede for det, vidste han, hvad det glædede sig over. (Miln.102)

Derfor Teravada-traditionen siger, at alle kendte ting kunne være kendt af Buddha. Men den tredobbelte viden, som det centrale eksempel på Buddhas viden, siger ikke meget om fremtiden ud over, hvordan bestemte væsener vil blive genfødt. På spørgsmålet om, hvorvidt Buddhas store viden strækker sig til fremtiden, hævder han, at det gør (DN.III.134), men eksemplet er, at han ved, at han ikke vil have yderligere genfødsler. I andre sammenhænge hævder Buddha imidlertid at vide ting i en fjern fremtid, såsom den kommende Buddha Metteyya (Skt., Maitreya; DN.III.76).

Buddha begår fejl

Tanken om, at Gotama besad alvighed gælder kun, når han var blevet en Buddha. Derfor kunne hans seks spildte år med barsk asketik ses som en fejl, som en del af en menneskelig søgen efter at finde den rigtige vej til opvågnen, selv om senere tradition har tendens til at se selv sådanne handlinger som forudplanlagt, udført for at gøre nogle undervisning pointe.

Men de tidlige tekster viser Gotama lave fejl selv efter hans oplysning. En slående er, når han har lært munke at overveje de ubehagelige aspekter af kroppens indvolde, går han ud for at overveje alene. Når han vender tilbage, finder han, at mange af munkene (fejlagtigt) har udviklet afsky mod deres krop fra at gøre denne kontemplation og enten har dræbt sig selv eller fået andre til at dræbe dem. Og så Buddha laver en ny klosterregel, at medvirken til selvmord har samme straf for en munk som mord: udvisning fra sangha. Han får også munkene til at ændre deres kontemplation til at være opmærksom på vejrtrækning (VIN.III.68—71, SN.V.320—22). Det er interessant, at de tidlige tekster bevarede en rekord af en så katastrofal fejltagelse, som let kunne have været redigeret.

Der er også kendte eksempler på Buddha tøvende: for eksempel, da han diskuterede, om det var værd at undervise Dhamma, da han oprindeligt troede, at ingen ville forstå det (MN.I.168), og om spørgsmålet om, hvorvidt at ordinere kvinder (VIN.II.253-55, AN.IV.274-80).

Et almindeligt og ekstraordinært væsen

Vi ser Buddhas menneskelige svagheder og fysiske grænser ved flere lejligheder. Efter at han havde undervist en gruppe lægfolk „indtil langt ind i natten“, beder han Sariputta om at undervise munkene og sagde: „Min rygsmerter, jeg vil strække den“; han trækker sig så tilbage i søvn (DN.III.209).

Nogle meget menneskelige aspekter af den firs årige Buddha er beskrevet i Maha-Parinibbana Sutta. Vi finder ham til at udtrykke „træthed“ ved udsigten til at blive spurgt om genfødsel skæbne for hver enkelt person, der er død på et bestemt sted (DN.II.93). En anden gang siger han: „Jeg er gammel, slidt ud... Ligesom en gammel vogn bliver lavet til at køre ved at blive holdt sammen med stropper, så bliver Tathagatas krop ved at blive spændt fast. Det er kun, når Tathagata... går ind i den signløse koncentration, at hans krop kender trøst“ (DN.II.100). Ved sin sidste sygdom er han ekstremt tørstig og insisterer på, at han ikke forsinker sin indtagelse af vand at drikke (DN.II.128-29).

Men andre steder i samme tekst findes den strøm, han beder om vand fra, at være klar, selv om den for nylig var blevet kværnet op af mange passerende vogne. Han krydser Ganges ved sin psykiske magt (DN.II.89). Han siger, at hvis han var blevet spurgt, ville han have haft magten til at leve videre „for en kappa, eller resten af en“ (DN.II.103), med kappa (Skt., kalpa) generelt betyder aeon, men her betyder muligvis den maksimale menneskeliv på det tidspunkt, omkring hundrede år.

Nøglebegivenheder i Buddhas liv siges at have bidraget til jordskælv, herunder hans undfangelse, fødsel, oplysning, første prædiken, slip under hans sidste sygdom, og passerer ind i sidste nirvana ved døden (DN.II.108-09). Hans hud, meget klar og lys, siges at have gjort guld-farvede klæder ser kedelig ud ved sammenligning på natten af hans oplysning og endelige nirvana (DN.II.133-34). Da han ligger ned mellem to saltræer, hvor han vil dø, brast de ind i uårstidens blomst i hyldest til ham, og guddommelig musik høres på himlen (DN.II.137-38). Ekstraordinære aspekter af Buddha siges endda at have eksisteret ved hans fødsel, hvor han siges at have gået og talt (MN.III.123).

Buddha var en rigtig historisk person, der spiste, sov, svedte og blev træt. Men han var også en ekstraordinær person, der udviklede inspirerende kvaliteter, som vi alle er i stand til at udvikle.

Der var tydeligvis en hensigt om at vise to sider af Buddhaens natur. Han var et oplyst væsen, der havde oplevet det transcendent og havde udviklet overnormale kræfter gennem åndelig praksis gennem mange livstider, men han delte også mange menneskelige svagheder med dem, han underviste.

Buddhaens supernormale facet ses også i Lakkhana Sutta (DN.30), der beskriver hans krop som værende „toogtredive mærker af en stor mand“ (DN.III.142-79). Hvad enten fortolket som enkle fysiske træk eller som mærker kun synlige for åndeligt følsomme, viste disse, at Gotama var bestemt af kraften i hans perfektioner til enten at være en Buddha eller en medfølende Universal Monarch (Cakkavattin). Hvert mærke siges at have været på grund af en særlig ekspertise udviklet i tidligere liv og at have angivet en særlig kvalitet i det nuværende liv af en Buddha eller Universal Monark. For eksempel, „På fodsålerne og på håndfladerne af hans hænder hjul-med tusind eger, med fælg og nav, prydet på alle måder og veldefineret inden“ (i fortiden, beskyttede han og hjalp andre; i det nuværende liv, har han en stor retinue af tilhængere); „Hans hud er sart og så glat at intet støv kan holde sig til det“ (i fortiden var han ivrig efter at spørge de kloge om sunde og usunde handlinger; i det nuværende liv har han stor visdom); og „hans øjne er dybe blå, og han har øjenvipper (lang) som en ko“ (i fortiden kiggede han på andre i en ligetil, åben, direkte og venligt måde, ikke furtively; i det nuværende liv er han populær og elsket af alle typer mennesker).

Her ser vi, at Buddha havde både almindelige og ekstraordinære træk, der var en krystallisering af den slags gode handlinger, som alle kan komme til at udmærke sig i. Det er en interessant mindfulness øvelse at stå og overveje de 32 mærker, som om de var på ens egen krop. Nogle gange kan de synes at komme til live i praksis.

Ikke overraskende opstod spørgsmålet om, hvorvidt Buddha stadig var menneskelig. Engang, da nogen så i hans fodspor et tegn på en af de „mærker af en stor mand“ og spurgte Buddha, om han kunne være en deva (gud), en gandhabba (en duftspisende himmelsk musiker), en yakkha (en natur-ånd), eller endda et menneske, på alle disse spørgsmål svarede Buddha, „Nej“ (AN.II.II.37—39). Som svar på hans forvirrede spørger forklarede han, at han havde ødelagt asavaerne, dybtliggende berusende tilbøjeligheder, der ellers ville have holdt ham begrænset som en af disse væsener. Han var således ingen af dem, men netop en Buddha, en vækket. I dette sagde han, at han var som en lotus, som, selv om den vokser fra mudret vand, kommer til at stå over det, usnavset. Han havde udviklet sig fra „mudder“ af begrænsninger og defilementer af almindelige væsener, men var steget frem for alt vedhæftede filer. Andetsteds sagde han, at en oplyst person ikke var knyttet til de bundter af processer, der omfatter en normal person: materiel form, følelse, perceptuel mærkning, konstruktionsaktiviteter og betinget bevidsthed. Efter at have forladt tilknytning til disse var en sådan befriet en virkelig „dyb, umådelig, svær at fatte som det store hav“ (MN.I.487-88).

Dhammas stemme

I sidste ende, de mest ekstraordinære træk ved Buddha er hans anvendte visdom og medfølelse i at undervise en lang række væsener. En rigtig menneskelig stemme kommer gennem suttas, den af en person med dyb, skarp og subtil viden, der reagerer på spørgsmål og situationer af brahminer, ikke-buddhistiske forsagere, konger, et stort udvalg af almindelige mænd og kvinder, og endda guder. Det siges, at hvad Buddha lærte, sammenlignet med hvad han vidste, var som en håndfuld blade sammenlignet med alle blade i en skov (SN.V.437—38). Fra hvad han vidste at være sandt, sagde han, at han lærte hvad der var åndeligt nyttigt og passende for øjeblikket, om den person, han underviste, fandt undervisningen behagelig eller smertefuld at høre (MN.I.395).

Det vigtigste aspekt af Buddha var Dhamma han underviste og legemliggjort for at hjælpe andre med at se og fatte det. Både den tilbageholdte forherligelse af Buddha i de tidlige tekster og de mere udsmykkede og forstørrede forherligelser i de udviklede hagiografier var beregnet til at hjælpe en person åben for de magisk transformative aspekter af Dhamma (og er kun af værdi, hvis de gør); omvendt, at se Dhamma er at Se Buddha. Faktisk, en af de kvaliteter af en stream-enterer, en person, der har haft en første transformativ „seende“ af nirvana med „Dhamma-øje“, er at have denne urokkelige tro på Buddha:

Således er han den Salige: fordi han er en Arahant, perfekt og helt vækket, udført i sand viden og adfærd, heldig, kender af verdener, uovertruffen leder af personer, der skal tæmmes, lærer af guder og mennesker, Buddha, Salige. (SN.V.344)

At reflektere over Buddha på denne måde er vejen for den ædle discipel:

Når en ædel discipel minder sig således, er hans sind ved den lejlighed ikke besat af tilknytning, had eller vildfarelse; hans sind er lige, med Tathagata som objekt. En ædel discipel, hvis sind er lige, får inspiration af betydningen, inspiration fra Dhammaen, får glæde forbundet med Dhammaen. Når han er glad, opstår der glæde; for en opløftet af glæde bliver kroppen rolig; en rolig krop føler sig glad; for den, der er glad, bliver sindet koncentreret. Dette kaldes en ædel discipel, der bor jævnt midt i en ujævn generation, der bor uberørt midt i en ramt generation, der er kommet ind i strømmen af Dhamma og dyrker erindring om Buddha. (I.285)

Buddha var en rigtig historisk person, der spiste, sov, svedte og blev træt. Men han var også en ekstraordinær person, der udviklede inspirerende kvaliteter, som vi alle er i stand til at udvikle. Hvis du finder nogle af detaljerne i den udviklede hagiografi af Buddha en afskrækkende byrde, se til ham som en stor menneskelig lærer af stien ud over menneskelig begrænsning.

%d bloggers like this:
The Buddhist News

FREE
VIEW