Etsiessään todellinen Buddha

Brittiläisen kirjaston ”buddhalaisuus” -näyttely tutkii buddhalaisia painatusta vuosisatoja ennen Gutenbergia
November 28, 2019
Twitterin toimitusjohtaja Jack Dorsey teki hiljaisen vipassanan 10 päivän ajan: On lähes mahdotonta seurata aikataulua jokapäiväisessä elämässä
November 29, 2019

Etsiessään todellinen Buddha

PETER HARVEY| HUHTIKUU 22, 2019

Buddhalainen tutkija Peter Harvey tutkii Buddhan elämäntarinan tosiasioita, myyttejä ja syvempiä totuuksia.

Riippumatta siitä, mitä buddhalaisia perinteitä seuraamme, olemme luultavasti kaikki perehtyneet jonkinlaiseen versioon Buddhan tarinasta, jossa on hänen elämänsä ja ominaisuutensa. Mutta mitä nykyajan buddhalaiset tekevät tästä luvusta, joka tunnetaan yleisesti nimellä Theravadins Gotama Buddha ja Mahayanistien Sakyamuni Buddha, joka asui viidennen vuosisadan eKr. (ehkä 484—404)? Kuinka lähelle voimme päästä tietämään, millainen hän oli - perustuen kriittiseen analyysiin varhaisista teksteistä? Tämä on kysymys, joka liittyy buddhalaiseen käytäntöön, sillä sen lisäksi, että dhamman käsityksen saaminen tarkoittaa sitä, että Buddhan ymmärtäminen on dhammasta (SN.III.120).

Nykyaikaiselle buddhalaiselle harjoittajalle Buddhan kehittynyt tarina ja hahmo on vähän kuin kunnioitettu antiikkihuonekalut, jossa on hieno patina vuosisatojen ajan aiempien sukupolvien käsittelystä. Lisäämme siihen myös omat sormenjälkemme. Mutta yrittää kaivaa takaisin Buddhan elämän ”paljaisiin tosiasioihin” voi olla kuin patinan riistäminen hienosta antiikista — mitä monet ihmiset olisivat varovaisia tekemään, koska se saattaisi olla epäkunnioittavaa alkuperäistä kohtaan. Ehkä se on kuitenkin tarpeen, koska ”antiikki” Buddha tarvitsee palauttaa, ja näin voi paljastaa eri koristeet, jotka on lisätty vuosisatojen ajan.

Meidän on kuitenkin varottava, että meitä rajoitetaan liian kapealla näkemyksellä siitä, mikä on mahdollista. Nykyaikaiset näkökulmamme ja ajatuksemme voivat johtaa meidät melko ohueen ja matalaan tapaan nähdä maailmaa. Meillä saattaa olla kiusaus sanoa jotain osaa Buddhan elämäntarina, Ah, se ei voi olla totta, joten sen täytyy olla myöhempi lisäys, jonka voimme sivuuttaa. Meidän on myös muistettava, että myytit ovat merkityksellisiä tarinoita, jotka voivat välittää totuutta tai suuntaa, jota kannattaa tutkia.

Buddhan elämän tarinoita

Buddhan aikaisimmat tallennetut tarinat säilyvät enimmäkseen Theravada-perinnön Paliteksteissä, jotka ilmaisevat ja jakavat eri varhaiskouluille yhteisiä ideoita ennen Mahayanan kehitystä, joka puolestaan kehitti uusia uudelleentulkintoja ja laajennuksia. Jotain materiaalia Buddhan elämästä on olemassa Vinayassa tai luostarin kurinalaisuutta koskevia tekstejä, mutta enemmän löytyy suttasista, Buddhan diskursseista. Niiden Pali versiot on ryhmitelty viisi nikayas tai kokoelmia: Diga Nikaya (DN), Majjhima Nikaya (MN), Samyutta Nikaya (SN), Anguttara Nikaya (AN) ja Khuddaka Nikaya (KN).

Suttas ja Vinaya lähetettiin alun perin yhteisöllinen laulua, sitten kirjoitettu alas ensimmäistä kertaa noin 20 eKr Sri Lankassa. Kuten muissakin varhaisissa tekstikokoelmissa, kuten kiinalaisissa Agamissa, Pali Nikayasin suttat alkavat: ”Näin olen kuullut, kun Siunattu asui... ja...”, joka väitetään olevan sanat Ananda, Buddhan uskollinen hoitaja monta vuotta, ja puhui neuvoston viisisataa valaistunut munkit (arahantit) kokoontui kuoleman jälkeen Buddha kerätä hänen opetuksia.

Historiallisen Buddhan tarina kerrotaan eri vaiheissa eri lähteistä. Esimerkiksi suttaissa ja Vinayassa on hajanaista aineistoa tiettyinä aikoina, erityisesti hänen syntymästään ja syntymäänsä (Acchariya-abbhuta Sutta, MN.123); muutamia hänen esivanhemmistöään (esim. Sukhumala Sutta, AN.I.145); hänen luopumisensa (Ariya-pariyesana Sutta, MN.26); hänen hengellinen Quest, jossa hänelle opetettiin kaksi ”muodotonta” mystistä valtiota (MN.26 ja Maha-saccaka Sutta, MN.36) ja harjoitti sitten ankaraa askeettisuutta (MN.36); Maran kiusausta (Padhana Sutta Sutta Sutta Sutta, säkeet 425—49); hän käytti neljää jhanaa perustana monien aiempien elämien muistamiseen, kuinka olentojen uudelleensyntyminen mukaan karma, ja saavuttaa valaistumisen (MN.36); harkitsee, onko opettaa ja sitten opetus (MN.26; Dhamma-cakka-ppavatana Sutta, SN.V.420—25; Vin. I.4—12); hän sai ensimmäiset opetuslapsensa ja lähetti heidät levittämään dhammaa (Vin. I.12—21). Tapahtumat hänen neljäkymmentäviisi vuotta opetuksia on vaikea järjestää, mutta viimeiset kolme kuukautta elämästään käsitellään Maha-parinibbana Suttassa (DN.16, DN. II.72—168).

REKISTERÖITYÄ LEIJONAN KARJAISU UUTISKIRJEITÄ

Hanki vielä enemmän buddhalaista viisautta toimitetaan suoraan sähköpostiisi! Tilaa Lion's Roar ilmaiset uutiskirjeet.

Jatakan tarinat, niiden Palin kanoniin tallennetut säkeet, lietsottiin myöhemmissä kommentaareissa. Niihin kuuluu monia tarinoita inspiroivista ihmisistä, jumalista ja eläimistä, jotka on kuvattu Buddhan menneinä uudestisyntyinä ennen hänen valaistumistaan. Jotkut tarinat ovat peräisin ei-buddhalaisia kokoelmia, mutta myöhemmin ”Buddhicized.” Ne kaikki nähtiin havainnollistavana, miten bodhisattvana Buddha kehitti erilaisia täydellisyyksiä. Palin kanonin Buddhavamsa kuvaa menneisyyden ja aikojen buddhalaiset, jotka hän tapasi ja inspiroi.

Vaikka inhimillisen heikkouden ja kuolleisuuden tosiasiat ovat meille kaikille tiedossa, niiden selkeä toteutuminen ja hyväksyminen tulee usein romaanina, häiritsevänä oivalluksena.

Vuosisatoja Buddhan kuoleman jälkeen kehittyi enemmän antaumuksellista kiinnostusta hänen elämäänsä kohtaan. Useita elämäkerhoja/hagiografioita kirjoitettiin olemassa olevissa sutta ja Vinaya-kokoelmissa sekä kelluvissa suullisissa perinteissä. Näitä ovat Mahavastu (”Great Story”, teksti Lokottaravadan varhaisen buddhalaisuuden koulusta), Lalitavistara Sutra (”The Play in Full”, Mahayana-sutra), Buddhakarita (”Buddhan teot”, Ashvaghoshan eeppinen runo ja Nidanakatha (johdatus Jatakan kommenttiin). Nämä, tietyin muunnelmin, antavat meille tarinan Buddhasta sellaisena kuin se nyt on — materiaalia aiemmista teksteistä, jotka liittyvät jatkuvaan kertomukseen, johon on lisätty monia kaunistelevia piirteitä Buddhan kirkastamiseen.

Myöhemmin tekstit puhuvat Buddha syntynyt prinssi, poika kuningas. Itse asiassa hän asui ja opetti yhteiskunnassa, jossa pienimuotoiset heimotasavallat olivat väistymässä suurempiin kuningaskuntiin. Hän syntyi Sakkan (Skt., Sakya) pienessä tasavallassa, jossa sääntö oli luultavasti kotitalouden päämiesten neuvosto, ehkä pätevä iän tai sosiaalisen aseman mukaan. Kun hän myöhemmin vaelsi kehittyvissä valtakunnissa, opetti joitakin heidän kuninkaistaan ja puhui itsestään tulevana soturi-hallitsijaluokalta, oli luonnollista, että myöhemmät tekstit kutsuivat häntä kuninkaalliselta taustalta.

Myöhemmin elämäkerrat kuvaavat Buddhan luopumista siitä, että he näkevät ensimmäistä kertaa vanhan ihmisen, sairaan henkilön ja ruumiin, joka johtaa levottomuuteen ikääntymisen, sairauden ja kuoleman, jonka perillisenä olemme. Kuitenkin varhaisissa teksteissä puhutaan hänen luopumisestaan vain asteittaisen pohdinnan tuloksena (AN.I.145—46, MN.I.163). Tarina vanhan ihmisen, sairaan henkilön, ruumiin ja rauhallisen ja innostavan luopujan näkemisestä löytyy teksteistä, mutta sitä sovelletaan menneeseen Buddhaan, Vipassiin (DN.II.22—9). Kun otetaan huomioon, että kaikkien Buddhien elämän sanotaan noudattavan toistuvaa kaavaa, voimme nähdä, miksi tätä tarinaa sovellettiin aikamme Buddhaan. Joka tapauksessa tarina ilmaisee perusopetuksen hyvin ikimuistoisella tavalla. Vaikka inhimillisen heikkouden ja kuolleisuuden tosiasiat ovat meille kaikille tiedossa, niiden selkeä toteutuminen ja hyväksyminen tulee usein romaanina, häiritsevänä oivalluksena.

Kehittyneiden elämäkertojen välillä on myös pieniä eroja. Theravada Nidanakatha kertoo, että Gotamasta luopuminen tapahtui juuri poikansa Rahulan syntymän jälkeen (Ndk.61—3), kun taas Sarvastivadan perinne on syntynyt luopumisyönä, jolloin Gotaman sukulinjan jatkuminen on varmistettu.

Oliko Buddha Kaikkitietävä

Laatu, jota käytetään säännöllisesti Buddha myöhemmissä teksteissä on kaikkitietävä (sabbañuta). Missä määrin tämä väite löytyy varhaisista teksteistä? Kannakatthala Sutassa Buddha hyväksyy, että kaikkitie on mahdollista, mutta väittää: ”Ei ole mitään luopuvaa tai brahminia, joka tietää kaiken, joka näkee kaiken samanaikaisesti; se ei ole mahdollista” (MN.II.126—27). Pikemminkin, mitä hän väittää on ”kolminkertainen tieto” (te-vijja). Toisin sanoen, kuten kokenut valaistumisen yönä, hän pystyi ”niin pitkälle kuin haluan” muistamaan hänen menneisyytensä, näkemään olentoja, jotka syntyivät uudelleen karmansa mukaan ja tuntevat suoraan vapautumistilan (MN.I.482).

Suttas sitovat jatkuvan kaikkitieteen väitteen Mahavira, Jain johtaja, vaikka he myös sanovat, että hän harmitti, kun todella esitti kysymyksen sen osoittamiseksi (MN.II.31). Ananda vitsaili, että jotkut opettajat, jotka väittivät tämän väitteen, joutuivat silti kysymään ihmisten nimiä, eivät saaneet almuja ruokaa, ja koirat pureivat niitä — joten heidän oli peitettävä itsensä sanomalla, että he tiesivät, että nämä tapahtumat olivat kohtalokkaita eivätkä välttäneet niitä (MN.I.519).

Anguttara Nikayassa Buddha sanoo tietämyksensä laajuuden:

Munkit, maailmassa jumaline, maras, brahmas, tässä sukupolvessa, jossa on luopuneet ja brahminit, jumalat ja ihmiset, mitä näkee, kuullaan, aisti ja ymmärretään, saavutettiin, tutkitaan, pohtii mielen kautta - kaikki mitä tiedän.... Ymmärrän täysin. (A.II.25)

Tällaisia kohtia kaikuvat Milindapañha, postkanoninen Theravada-teksti (kehitetty ensimmäisestä vuosisadasta eKr.), väittää:

... Siunattu oli kaikkitietävä, mutta tieto ja näkemys eivät olleet jatkuvasti ja jatkuvasti läsnä Siunatulle. Siunatun kaikkitietävä tieto oli riippuvainen hänen mielensä mainoksesta; kun hän sen mainitsi, hän tiesi, mitä se mieli oli. (Miln.102)

Näin ollen Theravadan perinne katsoo, että Buddha voisi tietää kaikki tunnetut asiat. Mutta kolminkertainen tieto, joka on keskeinen esimerkki Buddhan tietämyksestä, kertoo vain vähän tulevaisuudesta, paitsi kuinka tietyt olennot syntyvät uudelleen. Kysymykseen siitä, onko Buddhan suuri tietämys ulottuu tulevaisuuteen, hän väittää, että se tekee (DN.III.134), mutta esimerkki on, että hän tietää, ettei hänellä ole enää uudestisyntymistä. Muissa yhteyksissä Buddha kuitenkin väittää tietävänsä asioita kaukaisessa tulevaisuudessa, kuten seuraavan Buddha Metteyya (Skt., Maitreya; DN.III.76).

Buddha tekee virheitä

Ajatus siitä, että Gotama hallussaan kaikkitietävä pätee vain, kun hänestä oli tullut Buddha. Siksi hänen kuusi tuhlattua vuotta ankara asketismi voidaan pitää erehdyksenä, osana ihmisen pyrkimystä löytää oikea tapa heräämiseen, vaikka myöhemmässä perinteessä on tapana nähdä jopa ennalta suunniteltuja toimia, jotka tehdään jonkin verran opetusta pisteen saamiseksi.

Mutta varhaiset tekstit osoittavat, että Gotama tekee virheitä jopa hänen valaistumisensa jälkeen. Silmiinpistävä on, kun hän on opettanut munkkeja harkitsemaan kehon sisäelinten epämiellyttäviä näkökohtia, hän lähtee miettimään itseään. Palattuaan hän havaitsee, että monet munkit ovat (väärin) kehittyneet inhoa kehoaan tekemästä tätä mietiskelyä ja ovat joko tappaneet itsensä tai saaneet muita tappamaan heidät. Ja niin Buddha tekee uuden luostarin säännön, että itsemurhan avunnalla on sama rangaistus munkille kuin murha: karkotus sanghasta. Hänellä on myös munkit muuttavat mietiskelyä hengitystietoisuuteen (vin.III.68—71, SN.V.320—22). On kiehtovaa, että varhaiset tekstit säilyttivät ennätyksen tällaisesta katastrofaalisesta virheestä, joka olisi helposti voitu poistaa.

On myös tunnettuja esimerkkejä siitä, että Buddha epäröi: esimerkiksi silloin, kun hän keskusteli siitä, kannattaako dhammaa opettaa, sillä hän alun perin luuli, ettei kukaan ymmärtäisi sitä (MN.I.168), ja siitä, pitäisikö se naisia (vin.II.253—55, AN.IV.274—80).

Tavallinen ja poikkeuksellinen olento

Näemme Buddhan ihmisen heikkoudet ja fyysiset rajat useaan otteeseen. Kun hän oli opettanut maallikkoja ”kauas yöhön asti”, hän pyytää Sariputta opettamaan munkkeja sanoen: ”Selkääni särkee, haluan venyttää sitä”; sitten hän jää nukkumaan (DN.III.209).

Kahdeksankymmentävuotiaan Buddhan hyvin inhimillisiä näkökohtia kuvataan Maha-parinibbana Sutassa. Löydämme hänet ilmaisemaan ”väsymystä”, kun sitä kysytään jokaisen henkilön uudelleensyntymisestä, joka on kuollut tietyssä paikassa (DN.II.93). Toinen kerta, kun hän sanoo: ”Olen vanha, uupunut... aivan kuten vanha vaunu on tehty kulkea, kun sitä pidetään yhdessä hihnojen kanssa, joten Tathagatan ruumis pysyy liikkeessä siteenä. Vain silloin, kun Tathagata... tulee signaaliin keskittymiseen, hänen ruumiinsa tuntee mukavuuden” (DN.II.100). Viimeisessä sairaudessaan hän on äärimmäisen janoinen ja vaatii, ettei hänelle anneta juotavaa vettä (DN.II.128—29) viivyttele.

Muualla samassa tekstissä on kuitenkin selvää, että vesi, josta hän pyytää vettä, on selvää, vaikka sitä oli viime aikoina kierretty monien ohimenevien kärryjen takia. Hän ylittää Gangesin hänen psyykkisellä voimallaan (DN.II.89). Hän sanoo, että jos häntä olisi pyydetty, hänellä olisi ollut valta elää ”varten kappa, tai loput yksi” (DN.II.103), kappa (Skt., kalpa) yleensä tarkoittaa aeon, mutta tässä mahdollisesti tarkoittaa maksimaalista ihmisen elinikää tuolloin, noin sata vuotta.

Buddhan elämän keskeisiä tapahtumia sanotaan vaikuttaneen maanjäristyksiin, mukaan lukien hänen syntymisensä, syntymisensä, valaistumisensa, ensimmäisen saarnan, hänen viimeisen sairautensa aikana päästämisen ja lopulliseen nirvanaan kuoleman yhteydessä (DN.II.108—09). Hänen ihonsa, erittäin kirkas ja kirkas, sanotaan tehneen kullanväriset kylpytakit tylsäksi verrattuna hänen valaistumisen ja lopullisen nirvanan yöhön (DN.II.133—34). Kun hän makaa kahden saalisen puun välissä, missä hän kuolee, he syöksyvät epäkausiluonteiseen kukkaan häntä kohtaan, ja taivaalla kuullaan jumalallista musiikkia (DN.II.137—38). Buddhan poikkeuksellisia näkökohtia sanotaan jopa olleen olemassa hänen syntymästään, jossa hänen sanotaan kävelneen ja puhuneen (MN.III.123).

Buddha oli todellinen historiallinen henkilö, joka söi, nukkui, hikoili ja väsyi. Silti hän oli myös poikkeuksellinen henkilö, joka kehitti inspiroivia ominaisuuksia, joita me kaikki pystymme kehittämään.

Selvästikin oli tarkoitus osoittaa Buddhan luonteen kaksi puolta. Hän oli valaistunut olento, joka oli kokenut transsendentin ja joka oli kehittänyt yliluonnollisia voimia hengellisten käytäntöjen avulla monien elinaikojen aikana, ja silti hän jakoi myös monia inhimillisiä heikkouksia opettamiensa kanssa.

Buddhan yliluonnollinen puoli näkyy myös Lakkhana Sutassa (DN.30), joka kuvaa hänen ruumiinsa olevan ”Suuren miehen kolmekymmentäkaksi merkkiä” (DN.III.142—79). Olipa kyse sitten suoraviivaisista fyysisistä piirteistä tai vain hengellisesti herkälle näkyvistä merkinnöistä, nämä osoittivat, että Gotama oli hänen täydellisyytensä voimalla tarkoitus olla joko Buddha tai myötätuntoinen Universal Monarkki (Cakkavattin). Jokaisen merkin sanotaan johtuvan menneisyyden aikana kehitetystä erityisosaamisesta ja osoittavan tiettyä laatua Buddhan tai Universaalisen Monarkin nykyisessä elämässä. Esimerkiksi ”Jalkojen pohjalla ja käsien kämmenillä on pyörät - tuhat pinnat, joissa on vanteen ja napa, koristeltu kaikin tavoin ja hyvin määritelty sisällä” (aiemmin hän suojeli ja auttoi muita; nykyisessä elämässä hänellä on suuri seuraajien seura); ”Hänen ihonsa on herkkä ja niin sileä että mikään pöly ei voi tarttua siihen” (aiemmin hän halusi tiedustella viisasta terveellisistä ja epäterveellisistä toimista; nykyisessä elämässä hänellä on suuri viisaus); ja ”hänen silmänsä ovat syvän siniset, ja hänellä on silmäripset (pitkät) kuin lehmän” (aiemmin hän katsoi muita suorassa, avoimessa, suorassa ja ystävällisesti tavalla, ei kaukaisesti; nykyisessä elämässä, hän on suosittu ja rakastettu kaikenlaisia ihmisiä).

Täällä näemme, että Buddhalla oli sekä tavallisia että poikkeuksellisia piirteitä, jotka kiteytyivät sellaisista hyvistä toimista, joita kuka tahansa voi tulla menestymään. On kiinnostava tietoisuuden harjoittelu seistä ja pohtia kolmekymmentäkaksi merkkiä ikään kuin ne olisivat omassa ruumiissa. Joskus he voivat näyttää heräävän eloon käytännössä.

Ei ole yllättävää, että syntyi kysymys siitä, oliko Buddha vielä ihminen. Kerran, kun joku näki hänen jalanjäljissään merkin yhdestä ”Suuren miehen merkistä” ja kysyi Buddhalta, olisiko hän deva (jumala), gandhabba (tuoksuja syövä taivaallinen muusikko), jakha (luontohenki) tai jopa ihminen, kaikkiin näihin kysymyksiin Buddha vastasi: ”Ei” (AN.II.37—39). Vastauksena hämmentyneelle kysyjälleen hän selitti, että hän oli tuhonnut asavat, syvään juurtuneet huumaavat taipumukset, jotka muuten olisivat pitäneet hänet rajoitettuna yhtenä näistä olennoista. Hän ei siis ollut mikään heistä, vaan juuri Buddha, Herännyt. Tässä hän sanoi olevansa kuin lootus, joka, vaikka se kasvaa mutaisesta vedestä, tulee seisomaan sen yläpuolella likaisena. Hän oli kehittynyt tavallisten olentojen rajoitusten ja saastumisten ”mudasta”, mutta hän oli noussut ennen kaikkea kiintymykseen. Muualla hän sanoi, että valaistunut henkilö ei ole kiinnittynyt tavanomaisen ihmisen muodostaviin prosesseihin: aineelliseen muotoon, tunteeseen, havaintomerkinnöihin, toiminnan rakentamiseen ja tietoisuuden ehdollistamiseen. Kun hän hylkäsi kiintymyksen näihin, hän oli todella ”syvä, mittaamaton, vaikea ymmärtää, kuten suuri valtameri” (MN.I.487—88).

Dhamman ääni

Buddhan erityispiirteet ovat loppujen lopuksi hänen soveltava viisautensa ja myötätuntonsa suuren joukon olentoja opettamisessa. Todellinen ihmisen ääni tulee suttasin kautta, jolla on syvä, terävä ja hienovarainen tieto, joka vastaa brahminien, ei-buddhalaisten luopujien, kuninkaiden, tavallisten miesten ja naisten sekä jopa jumalien kysymyksiin ja tilanteisiin. Sanotaan, että se, mitä Buddha opetti, verrattuna siihen, mitä hän tiesi, oli kuin kourallinen lehtiä verrattuna kaikkiin metsän lehtiin (SN.V.437—38). Sen perusteella, mitä hän tiesi olevan totta, hän sanoi opettavansa sitä, mikä oli hengellisesti hyödyllistä ja tarkoituksenmukaista tällä hetkellä, oliko hänen opettajansa mielestä opetus miellyttävää tai tuskallista kuulla (MN.I.395).

Buddhan tärkein näkökohta oli dhamma, jonka hän opetti ja ruumiillistunut auttamaan muita sen näkemisessä ja käsityksessä. Sekä Buddhan hillitty kirkastaminen varhaisissa teksteissä että kehittyneissä hagiografioissa kehitetyissä kirkastuksissa oli tarkoitus auttaa henkilöä, joka on avoin dhamman maagisesti transformatiivisille näkökohdille (ja niillä on vain arvoa, jos he tekevät); päinvastoin, nähdä dhamma on Katso Buddhaa. Itse asiassa yksi stream-enterer ominaisuuksia, joku, joka on ollut ensimmäinen transformatiivinen ”nähdä” nirvanan kanssa ”Dhamma-silmä”, on saada tämä horjumaton usko Buddha:

Näin hän on Siunattu: koska hän on arahant, täydellisesti ja täysin herännyt, saavutettu todellisessa tietämyksessä ja käyttäytymisessä, onnekas, maailmojen tunteja, ylivoimainen johtaja ihmisten kesytettäväksi, jumalien ja ihmisten opettaja, Buddha, Siunattu. (SN.V.344)

Buddhan heijastaminen tällä tavalla on jalon opetuslapsen polku:

Kun jalo opetuslapsi muistelee näin, hänen mielensä ei silloin ole pakkomielle kiintymyksestä, vihasta tai harhakuvitelmasta; hänen mielensä on suora, Tathagata objektina. Jalo opetuslapsi, jonka mieli on suora, saa inspiraation dhamman merkityksestä, inspiraatiosta, saa dhammaan liittyvää ilon. Kun hänet ilahdutetaan, syntyy ilo; sillä ilon kohottamaa, keho muuttuu rauhalliseksi; yksi rauhallinen ruumis tuntuu onnelliselta; sillä joka on onnellinen, mieli muuttuu keskittyneeksi. Tätä kutsutaan aateliseksi opetuslapseksi, joka asuu tasaisesti epätasaisen sukupolven keskellä, joka asuu kärsimättömänä kärsivän sukupolven keskellä, joka on astunut dhamman virtaan ja viljellään Buddhan muistoa. (AN.III.285)

Buddha oli todellinen historiallinen henkilö, joka söi, nukkui, hikoili ja väsyi. Silti hän oli myös poikkeuksellinen henkilö, joka kehitti inspiroivia ominaisuuksia, joita me kaikki pystymme kehittämään. Jos löydät joitakin Buddhan kehittyneen hagiografian yksityiskohtia taakkana, katsokaa häntä suureksi ihmisopettajaksi, joka ylittää inhimillisen rajoituksen.

%d bloggers like this:
The Buddhist News

FREE
VIEW