Kampanja kehottaa turisteja boikotoimaan Buddhan matkamuistoja

Kampanja kehottaa turisteja boikotoimaan Buddhan matkamuistoja

Respect of Buddha is commons sense

DW TV - AASIA

Kampanjaryhmä Thaimaassa pyytää turisteja lopettamaan mauttomien muistoesineiden ostamisen Buddhan imagolla. He väittävät, että näin räikeä uskonnon kaupallistaminen on epäkunnioittavaa.

Bang Niang -katumarkkinat ovat erittäin suosittuja turistien kanssa Thaimaassa. Khao Lakin kaupungin lähellä on paljon kojuja, joissa on ruokaa, juomaa, vaatteita ja matkamuistoja. Tämä lähietäisyydeltä pieniä Buddha-patsaita pilttuun

Thaimaan monet markkinat ovat täynnä ääriään myöten Torit myyvät Buddha matkamuistoja. Patsaat ovat kaikki muotoisia ja kokoisia, maalauksia ja valokuvia näyttää Buddha eri asennoissa, kun taas T-paitoja ja farkkuja usein painetaan tai kirjailtu hänen kuvansa.

Vaikka thaimaalaisilla on vahva kiintymys jumaluuteensa, jotkut ovat erittäin halukkaita tekemään nopean taalaa Buddhan suosiosta. Mutta nyt kampanja rakentuu rajoittamaan Buddhan imagoa. Ryhmä nimeltä ”Tietäen Buddha” on ostanut mainoksia mainostauluista, joissa kehotetaan turisteja — ja oletettavasti paikallisia — osoittamaan enemmän kunnioitusta.

Mainokset vetoavat lomailijoille olemaan ostamatta mitä kampanjat pitävät mautonta muistoesineitä, kuten Buddhan kasviluukkuja tai herätyskelloja. He väittävät, että tällainen räikeä kaupallisuus ei koskaan siedä islam tai kristinusko, joten miksi pitäisi buddhalaisuus?

Markkinakelpoinen hyödyke

”Buddhan imagoa on käytetty epäkunnioittavasti liian monta vuotta”, sanoi tietäen Buddhan järjestön puheenjohtaja Acharawadee Wongsakon. ”Jotkut saattavat tehdä sen tietämättä, mikä on tarkoituksenmukaista, mutta monet tekevät sen tahallaan, joten päätimme puhua.”

Viime vuonna hänen tiiminsä järjesti rallit Bangkokin kuuluisalla Chatuchak Weekend Marketilla ja Khao San Roadilla yrittääkseen levittää viestiään.

Meditaatio Master Acharavadee Wongsakon

Wongsakonin mukaan Buddhan kuvaa on käytetty epäkunnioittavasti liian monta vuotta

Wongsakon kertoi DW hän huomasi, että Buddha tuli markkinakelpoinen hyödyke yli 15 vuotta sitten, kun Buddha Bar avattiin ensimmäisen kerran Pariisissa, ennen leviämistä yli kymmenkunta kaupunkia. Konsepti näyttää synnyttäneen uuden teollisuuden Thaimaassa, hän selitti.

”Buddha-baarin avaamisesta lähtien ihmiset vain kopioivat sen. He ajattelevat, että se on ok, että Buddha tulee huonekalu tai koriste-esine. Kukaan ei voi pysäyttää sitä ja kertoa heille, että se on väärin”, hän sanoi.

Aiemmin tänä vuonna pieni hotelli Ranskassa käytti Buddhan kuvaa wc-istuimella, viimeinen olki monille hartaille seuraajille.

” Loukkaus buddhalaisuutta kohtaan”

”Tietäen Buddhan” jäsenet arvioivat, että on olemassa vähintään 100 000 esimerkkiä symboleista, jotka loukkaavat uskontoaan ja Buddhaan. Organisaatio väittää, että kuluttajien on sanottava ”ei ”.

Jotkut turistit kertoivat DW he ajattelivat kaupallistaminen Buddhan kuva oli mennyt liian pitkälle, kun taas toiset sanoivat selkeitä sääntöjä tarvitaan. ”Ihme, että he eivät ole toimineet ennen kuin nyt. Tulen Thaimaahan säännöllisesti ja olen kauhistunut Buddhan matkamuistoista. En ostaisi mitään niistä”, sanoi amerikkalainen turisti Mark Redmond.

Brittiläinen turisti Carole Embling sanoi: ”Thaimaassa on niin paljon Buddha-esineitä, että et todellakaan tiedä, mikä on kunnioittavaa ja mikä ei. On selvää, että Buddhan kaivertaminen farkkujen takaosaan ei ole kovin sopivaa, mutta on olemassa joitakin erittäin mielenkiintoisia keräilyesineitä, jotka ovat hyvässä maussa.”

Vaikka Wongsakon ymmärtää, että monille Buddhan kuva edustaa ”rauhaa ja harmoniaa”, hän huomauttaa myös, että heillä ei ole oikeutta pitää patsaita tai huonekaluja kodeissaan. ”Buddha on yksi maailman suurimmista profeettoista. Ihmisten on osoitettava enemmän kunnioitusta”, hän lisää.

Tiukat säännöt

Kuvat ulkomaisten turistien selästä koristavat EAK Tattoo -salin seiniä Khao San Roadilla Bangkokissa. Kuvissa näet, että lähes jokainen senttimetri on peitetty haluamallaan Buddha-tatuoinnilla.

Myymälä on suosittu turistien ja ulkomaisten asukkaiden kanssa, jotka selvästi haluavat palan Thaimaasta, joka pysyy heidän kanssaan eliniän ajan. Lord Buddhan monivärinen tatuointi maksaa noin 45 000 thai-bahtia, noin 1 400 dollaria. Kauppapäällikkö Suksiri Boonkuakua kertoi DW: lle, että on olemassa tiukkoja sääntöjä siitä, missä Buddha-kuva voidaan tatuoida kehoon.

”Laitoimme sen vain vyötärön yläpuolelle. Alempi kuin vyötärö ei ole sallittua. Vyötärön yläpuolella on erittäin hyvä karma.” Jotkut ulkomaalaiset poimia Buddha tatuointi ei vain siksi, että se on muodikasta, mutta koska kasvava affiniteetti uskonto, hän sanoi. ”Mielestäni monet ovat viettäneet pitkään Thaimaassa ja ymmärtää buddhalaisuutta paremmin. He tekevät sen muuttaakseen ajattelutapaa.”

Pyydä tukea

Sen lisäksi, että matkailijoita boikotoimaan kojuja, jotka myyvät mautonta kauppatavaraa, ”Tietäen Buddha” on vaatinut enemmän tukea Thaimaan hallitukselta. Kampanjat haluavat kovia uusia lakeja ja työryhmä määrätty kitkemään ne yritykset, jotka valmistavat ”epäkunnioittava” matkamuistoja. Heidän mielestään ulkoministeriön pitäisi painostaa muita maita seuraamaan esimerkkiään.

Rechts

Älä vie Herramme Buddhaa mukanasi vääriin paikkoihin kuin Tatuointi

Boonkuakua sanoo, että on olemassa tiukkoja sääntöjä siitä, missä Buddha-kuva voidaan tatuoida kehoon

Mutta sen sijaan, että ryhdytään oikeustoimiin tiettyjä valmistajia vastaan, Wongsakon mieluummin ottaa puolivälissä. ”Emme halua luoda vastakkainasettelua. Mutta jos he eivät tee yhteistyötä, me vaadimme boikotoimaan jäseniämme. Jos kaksi miljoonaa ihmistä boikotoi yrityksen tuotteita, niin luulen, että äänemme kuullaan.”

Mutta jotkut kommentaattorit uskovat mai pen rai (”älä huoli siitä”) asenne useimpien thaimaisten, on auttanut buddhalaisuudesta tulla yksi nopeimmin kasvavista uskonnoista maailmassa.

Päivämäärä 20.11.2013

Kirjoittaja Nik Martin, Bangkok

Avainsanat Thaimaa, buddhalaisuus, Buddha, tatuoinnit, muistoesineet, patsaat, huonekalut, loukkaus, uskonto, matkamuisto, Tietäen Buddha

Leave a Reply

%d bloggers like this:
The Buddhist News

FREE
VIEW