Site icon The Buddhists News

Sivali Theran tarina

Sivalin syntymä

Gautama Buddhan aikaan hallitsi vanhurskas kuningas ja kuningatar nimeltä Koliya ja Suppavasa. Jonkin ajan kuluttua Queen Suppavasa tuli raskaaksi. Ja syntymätön lapsi toi valtakunnalle suurta onnea. Kuningatar sai paljon lahjoja ystäviltä ja sukulaisilta, mutta koko valtakunta tuli vauraaksi. Viljelykasvit kasvoivat runsaasti, ja kaikki olivat hyvin ruokittuja ja terveitä.

Kuningatar kasvoi raskaaksi lapsen kanssa, mutta kun syntymän luonnollinen aika saapui (10 kuun kuukautta), hän ei toimittanut vauvaa. Hän alkoi levottomaksi, kun aika kului ilman syntymää. Hän pyysi kuningasta kutsumaan Buddhan ja hänen Sangha aterialle. Aterian jälkeen Buddha sanoi:

”May Suppavasa, Koliya-klaanin tytär, Ole onnellinen, terve ja synnytä terve poika.”

Buddhan lähdön jälkeen kuningatar synnytti kauniin, terveellisen pojan. Kunnioituksena Buddhaa kohtaan, joka oli helpottanut kuningattaren raskasta taakkaa siunauksellaan, hänet ja hänen seurueensa kutsuttiin vastaanottamaan almuja palatsiin seitsemän päivän ajan.

Prinssi nimettiin Sivaiksi, koska hänen käsityksensä ajankohdasta lähtien ihmisten vaikeudet lievitettiin rikkaiden ja runsaiden viljelykasvien ansiosta.

Sivalin aiempi elämä

Eräänä päivänä, kun Sariputra oli almujensa ympärillä, hän vieraili prinssillä ja ilmoitti hänelle kärsimyksistä, joita hän ja hänen äitinsä olivat kokeneet raskauden viivästymisen vuoksi.

Sariputra jatkoi selittääkseen prinssille karmaa, jonka hänen äitinsä ja hän olivat suorittaneet, ja heidän tekonsa seuraukset:

Aikaisemmassa syntymässä Sivali oli syntynyt Benaresin kuninkaaksi (Varanasi) ja oli käynyt sotaa naapurivaltakuntaa vastaan yhteistyössä hänen puolisonsa, nykyisen äitinsä kanssa. Hän oli piirittänyt valtakunnan ja käskenyt kansalaisia antautumaan tai taistelemaan. Kun he kieltäytyivät antautumasta, he päättivät yhdessä saartaa kaupungin ja pitää kansalaisia panttivankeina.

Kansalaiset, jotka eivät halunneet taistella vastaan tai elää tällaisen kuninkaan vallan alla, olivat kieltäytyneet antautumasta. Tämän seurauksena he kärsivät suuresti ilman ruokaa hyvin pitkään. Monet sairaista ja vanhuksista olivat kuolleet. Mutta ylimielinen kuningas ja hänen kuningattarensa eivät olleet antaneet periksi. Monta kuukautta myöhemmin kuningas vetäytyi joukkonsa ja vapautti panttivangit, mutta hän maksoi kalliisti kärsimyksestä, jonka hän oli aiheuttanut.

Kun hän kuoli, hän syntyi uudelleen Aviciin, helvetillinen tuska maailmassa. Viivästynyt raskaus ja kärsimys, jota hän ja hänen äitinsä olivat kärsineet viivästyksestä, olivat tämän karman jäännösvaikutuksia.

Sivalin koordinointi ja välitön arahant saavuttaminen

Kuvastettuaan ensimmäisen jalon totuuden kärsimyksestä, Sariputra kysyi prinssiltä, haluaisiko hän liittyä jaloon ritarikuntaan, jotta hän voisi jatkaa tietä kaiken kärsimyksen loppuun. Prinssi oli iloinen tästä kutsusta ja suostui liittymään järjestykseen äitinsä luvalla.

Kuningatar, joka oli Buddhan omistautunut seuraaja, suostui. Hän saattaisi prinssi Sivalin kulkueessa luostariin vihkiytymään. Hänen poikansa koordinoinnin päivänä, jolloin hänen hiuksensa oli ajeltu, Sariputra kehotti Sivalia mietiskelemään kehon epäpuhtauksia. Sivali oli henkisesti edistynyt aiempien terveellisten toimien tuloksena ja pystyi siten keskittämään mielensä ohjeiden mukaisesti. Ennen parranajon valmistumista Sivali saavutti nirvanan korkeimman viisauden.

Sivalin ihmeet

Munkit huomasivat pian oudon ilmiön, kun he olivat Sivalin kanssa. Hänellä näytti aina olevan runsaasti rikkaita, tuoksuvia ruokia ja muita tarvikkeita (kylpytakit, suoja ja lääketiede). Ja munkeilla, jotka olivat hänen kanssaan, oli mahdollisuus jakaa palkkio. Minne Sivali menikin, ihmiset kerääntyivät valmistamaan ruokaa hänelle. Sivali oli siunattu munkin vaatimuksilla. Ja minne Sivali matkusti, hän oli hyvin hoidettu.

Hän ja hänen suuri seurueensa munkit olivat kerran asumattomassa metsässä seitsemän päivää. Siitä huolimatta heillä ei ollut ruokaa. Devas varmisti, että kaikki heidän vaatimuksensa täyttyivät. Samoin kun Sivali matkusti aavikon halki, hänen vaatimuksensa toimitettiin.

Buddhan julistus Sivasta

Buddha, huomasi, että Sivali täytti aiemman pyrkimyksen, julisti hänet ”etupäässä munkkien keskuudessa tarvikkeiden hankkimisessa”. Hän kehotti munkkeja, jotka matkustivat pitkillä ja vaikeilla matkoilla asumattoman maaston halki, saattamaan Sivalin seuraan varmistamaan, että heidän vaatimuksensa täyttyvät.

Itse asiassa, kun Buddha ja 30 000 munkin seurue matkustivat käymään munkki Khadhiravaniya Revata (Sariputran nuorempi veli), heidän oli ylitettävä asumaton metsä. Ananda pelkäsi, että he eivät pysty saamaan ruokaa viidakossa niin suurelle määrälle munkkeja, kyseenalaisti Buddhan matkan logistiikasta.

Buddha vakuutti Anandalle, että heillä ei ollut mitään huolta, koska Sivali oli heidän kanssaan. Sivalin läsnäollessa ei olisi pulaa ruoasta, koska jopa devas nautti lahjoittamisesta.

Miksi Maha Thera Sivasi siunattiin tällaisilla ansioilla

Tämän oudon ilmiön syyn löytämiseksi on välttämätöntä palata moneen aikaan Padumuttara Buddha. Sivali oli tuolloin syntynyt köyhänä miehenä, mutta hänellä oli harvinainen tilaisuus nähdä, että Buddha antaa munkille nimityksen ”etupäässä munkkien keskuudessa tarvikkeiden hankkimisessa”. Sivali kiehtoi tapa, jolla kaikki halusivat tarjota almuja ja viittoja tälle munkille, ja päätti, että hänkin haluaisi pitää tuon aseman tulevassa syntymässä.

Sitten hän suoritti monia anteliaisuutta Padumuttaran Buddhalle ja Sanghalle tuossa muinaisessa tuomiokaudessa. Kun hän teki niin, hän teki pyrkimyksen. Padumuttara Buddha ennusti, että Sivalin pyrkimys täyttyisi, ennusti, että Gautama Buddhan aikaan hän olisi etupäässä munkkien keskuudessa tarvikkeiden hankkimisessa. Tästä eteenpäin Sivali oli aloittanut tosissaan pyrkimyksensä eteen. Kuollessaan hän syntyi uudelleen taivaallisessa valtakunnassa, jossa hän nautti tuhansia vuosia taivaallisesta autuudesta. Seuraava dokumentoitu syntymätarina (jataka) tapahtui Vipasi Buddha 91 -maailmanpyörässä (maha-kalpas tai ”aeons”) ennen Gautama Buddhaa. Sivali syntyi sitten kauppias kaupungissa Bandhumati. Kaupunki valmisteli suurta almsgiving Vipassi Buddhalle ja hänen Sanghalle.

He tajusivat, että ne olivat vähissä rahka ja hunaja, jälkiruoka, joka tarjoillaan usein jälkeen päivän aterian. Sana lähetettiin ympäri kaupunkia hankkimaan tarvittavat herkut. Kuninkaan miehet nostivat juustomassan ja hunajan hintaa yhdestä kultakolikosta 100 kultakolikkoon. Sillä välin Sivali (kauppias, joka myi rahkaa ja hunajaa) lähestyttiin ja tarjosi 100 kultakolikkoa kauppaansa varten. Hän oli yllättynyt siitä epätavallisen korkeasta hinnasta, jota tarjottiin ja tiedusteltiin, kenen kulutuksesta he ostivat juustomassan. Kun Sivali kertoi, että se oli Vipassi Buddha ja Sangha, hän pyysi lupaa lahjoittaa hänen tavarat. Hän uudisti pyrkimyksensä olla etusijalla munkkien keskuudessa hankkiessaan tarvikkeita.

Vipasi Buddha, joka näki Sivalin toiveen täyttyvän, siunasi häntä sanomalla: ”Olkoon toiveesi täyty!” Sivalista tuli sitten Vipassin buddhan palvoja ja harjoitti dharmaa tuossa tuomiokaudessa.

Tämän vahvan pyrkimyksen ja aiemmissa synnytyissä ansiokkaiden tekojen ja ponnistelujen tuloksena Sivali täytti pyrkimyksensä olla etusijalla Gautama Buddhan aikaan hankinnassa. Jopa nyt jotkut buddhalaiset kunnioittavat pyhää (eli valaistunut) Sivali ja pitävät usein kuvan tai tämän diskurssin kotonaan symbolina runsaasti ruokaa ja vaurautta.

Dhammapada 414 Ven. Sivali Asuessaan Kundadhana Forest lähellä kaupungin Kundakoliya, Buddha lausui jae 414, viitaten Maha Thera Sivali.Prinsessa Suppavasa Kundakoliya oli raskaana seitsemän vuotta.

Sen jälkeen hän synnyttää seitsemän päivää. Hän jatkoi Buddhan, dharman ja Sanghan harvinaisia ominaisuuksia. Lopulta hän lähetti miehensä Buddhaan kunnioittamaan häntä hänen puolestaan ja ilmoittamaan hänelle hänen tilastaan. Kun Buddha ilmoitti prinsessan tilasta, hän sanoi: ”Olkoon Suppavasa vapaa vaarasta ja surusta, synnyttäköön hän terveen jalon pojan turvassa.”

Kun Buddha puhui nämä sanat, Suppavasa synnytti pojan kotonaan. Sinä päivänä, pian lapsensa syntymän jälkeen, kuningatar kutsui Buddhan ja Sanghan kotiinsa almuja varten. Vastasyntynyt tarjosi suodatettua vettä Buddhalle ja bhikkhusille. Juhlistamaan lapsen syntymää vanhemmat kutsuivat Buddhan ja erakot kotiinsa tarjoamaan ruokaa seitsemän päivän ajan.

Kun lapsi kasvoi, hänet otettiin Sangha ja tuli tunnetuksi munkki Sivvali. Heti kun hänen päänsä oli ajeltu, hän saavutti valaistumisen. Myöhemmin hänestä tuli kuuluisa erakko, joka sai eniten tarjouksia. Vastaanottajana hän oli vertaansa vailla.

Kerran erakot kysyivät Buddhalta syytä Sivalin synnytykseen äitinsä kohdussa seitsemän vuotta, vaikka hänellä oli pätevyys tulla arhat. Buddha vastasi: ”Oi erakko, edellisessä olemassaolossa Sivali oli kuninkaan poika, joka menetti valtakuntansa toiselle kuninkaalle. Yrittäessään saada takaisin valtakunnan, hän oli piirittänyt kaupungin äitinsä neuvosta. Tämän seurauksena kaupungin asukkaat olivat ilman ruokaa tai vettä seitsemän päivän ajan.

Tämä taitamaton teko oli syynä Sivalin vankeuteen äitinsä kohdussa. Mutta nyt, Sivali on tullut loppuun kaiken kärsimyksen; hän oli tajunnut nirvana.

Buddha sitten lausui tämän jakeen: ”Häntä kutsun brahmin, joka kulki tämän vaarallisen suon (intohimo), tämä vaikea tie (saastuminen), tämä meren elämän ja kuoleman (Samsara) ja pimeys tietämättömyys (moha), ja ylitti nelinkertaisen tulvan, on saavuttanut toisen rannan (nirvana), joka harjoittaa hiljaisuus ja tietoisuus, joka ei ole himo ja epäilys, joka tarttuu mihinkään ja pysyy täydellisessä rauhassa.

Thaimaan kansa palvoo Sivalia suurimpana onnenhakkaana munkkana.

Sivali oli Buddhan tärkeä opetuslapsi. Herra ylisti häntä ihmeellisimpänä onnenmunkkana.

Buddhalainen legenda sanoo Herra ja hänen suuri joukko opetuslapsia teki pyhiinvaellus viidakkoon meditaatio käytäntöjä.Ei ollut ihmisiä, mutta jumalia ja näkymättömiä olentoja olemassa matkan varrella he menivät. Syvä viidakko todella aiheutti ongelmia, ei ihmiset tarjosi ruokaa Herra Buddha ja kaikki hänen opetuslapsi munkit.

Miten ja mistä he voisivat saada ruokaa? Söivätkö he mitään?

Herran lähin opetuslapsi, Anondha, oli erittäin huolissaan siitä. Mutta Herra rauhoitti häntä huoleen, koska Sivali, joka oli myös liittynyt pyhiinvaellusryhmään, voisi auttaa tuomaan ruokaa kaikille hänen suuri ihmeellinen voimansa. Se on totta, kaikki jumalat ja näkymättömät olennot viidakossa kokoontuivat kunnioittamaan Sivalia ja toi paljon ruokaa kaikille.

Exit mobile version